. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Prejedli ste sa nezdravého jedla? Ako sa „napraviť“ Tipy a triky

Ono sa to občas stane. Ráno vynecháte raňajky, máte deň blbec, nestíhate, tak si na obed dáte poriadnu porciu fast foodu, pretože jednoducho nemôžete vydržať, pred popoludňajším programom stihnete tak akurát natlačiť kúsok čokolády, a večer dáte svojmu zažívaniu ešte pár rán v podobe nejakého toho snacku k televízii a po dlhom dni sa nestratí ani trebárs kvapka alkoholu. A to nehovoríme o tom, že v takom dni človek väčšinou zanedbáva všetko, čo ide, vrátane pitného režimu.

A príbeh pokračuje. Samozrejme viete o tom, že takto by stravovanie vyzerať nemalo, a tak máte trošku (dosť) výčitky svedomia. Aj keby ste ich nemali, telo vám to pripomenie - cítite sa nafúknutí, bez energie, a tak nejako celkovo nezdravo. Nevyživene. A to aj niekoľko dní potom, čo ste telo devastovali. Ako sa regenerovať?

Telo po takomto záprahu, keď mu dodávame iba energiu potrebnú na prevádzku, nie výživu, potrebuje niekoľko vecí:

  • DHA (kyselinu dekosahexanovou), respektíve omega-3 nenasýtené mastné kyseliny

  • Antioxidanty a ďalšie vitamíny (predovšetkým D a B12)

  • Probiotiká

  • ...a samozrejme veľa, ale veľa vynahradzovania v podobe naozaj zdravého jedla.

Čím ozdraviť telo po náloži nezdravého jedla?

Divoký losos a jeho príbuzní. Tučné ryby žijúce v chladných vodách sú obrovským zdrojom omega-3 mastných kyselín. Losos, sardinky, tuniak alebo makrela ponúkajú zhruba desaťkrát až stokrát väčšie množstvo týchto zdravých tukov než ich vegetariánske alternatívne zdroje (ako sú napríklad orechy, špenát, rôzne semienka a celozrnné potraviny). Losos je však tiež vynikajúcim zdrojom selénu (minerálu, ktorý pôsobí ako antioxidant) a vitamínu D.

Chia a ľanové semienko. Samozrejme, že nie vždy máme po ruke živočíšny zdroj toho, čo potrebujeme. Či už z časových dôvodov, z dôvodov dostupnosti alebo presvedčenia, potrebné látky môžeme získať aj zo semienok, ideálne chia a ľanových. Tie obsahujú aj veľké množstvo vlákniny, ale aj vápnika, bielkovín a lignanov - účinných antioxidantov. A navyše nezaberú žiadny čas na prípravu, proste si ich len zamiešajte do jogurtu, akékoľvek kaše alebo aj napríklad len nechajte namočené vo vode.

Aloe vera. Vitamíny, minerály, aminokyseliny - unikátna kombinácia látok môže za mierne laxatívne účinky aloe, ktorá pôsobí protizápalovo v našom tráviacom trakte, upokojuje žalúdok, pôsobí dobre na črevá a vlastne celé zažívanie. Pozitívne sú samozrejme tiež ďalšie účinky aloe vera a je to jedna z prvých vecí, po ktorej by ste mali siahnuť po dni v znamení nezdravého jedla.

Morská „zelenina“. Morské riasy sú najlepším (neživočišným) zdrojom vitamínu B12. A ten pri náprave z nezdravého jedla potrebujeme ako soľ (...ktorú však teraz práve toľko nepotrebujeme). Okrem B12 obsahujú železo, horčík, vápnik, fosfor a cez päťdesiat ďalších minerálov. Z vitamínov sú najdôležitejšími E, C, A a K. A vôbec, poznáte najlepšie morské riasy „pre začiatočníkov“? Skúste napríklad wakame!

Vlašské orechy. Ak sa cítite nafúknutí a tak nejako celkovo žalúdočno v neporiadku, siahnite po orechoch. Ideálne tých vlašských. Jednou hrsťou pokryjete celú dennú odporúčanú dávku omega-3 kyselín, ale vlašské orechy majú aj iný efekt - plne uspokojujú naše baženie po „niečom dobrom“, takže nemáme také nutkanie siahnuť po niečom nezdravom.

Púpavový čaj. Púpava je neprávom prehliadaná rastlina. Okrem extrémne pozitívneho vplyvu na močové ústrojenstvo bojuje tiež s rakovinovými bunkami a má silné detoxikačné schopnosti. Len tak mimochodom nám tiež pomôže s nadúvaním, odstráni soľou zadržiavanú vodu a pôsobí priaznivo na zažívanie. Obsahuje vitamíny A, C a D a beta karotén, ďalej potom zinok, horčík, železo...

Vývar. Hovädzí, kurací alebo ten z rybích hláv - to sú ideálne voľby na podráždený žalúdok a zanedbanú výživu. Vývary sú plné minerálov a iných látok, ktoré upokoja žalúdok. O všetkých pozitívnych účinkoch poctivého vývaru sa môžete dočítať v našom článku z minulosti.

Kvasené potraviny. Ak ste sa predávkovali cukrom (sódovky, sladké, alkohol...), pomôžu vám probiotiká. Dajte si do pohára vody panáka jablčného octu, nalejte si kombuchu atď. Tie vám pomôžu so žalúdkom, telu dodajú vitamíny B a C, lyzín a metionín. Rovnako tak aj potraviny ako kyslá kapusta alebo nakladané uhorky.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2017 Affectio s.r.o. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Čierna listina | Kontakt | Nájdete nás na Facebooku