. .. .. .. .. .. .. .
. .

Po dovolenke späť ku zdravému stravovaniu Tipy a triky

Na dovolenke odpočívame tak nejako od všetkého. Od práce, od niekedy únavnej socializácie, od každodennej rutiny, varenia, starosti o domácnosť... a často tiež od zdravého životného štýlu, ktorý sa doma snažíme aspoň ako-tak držať. Mnoho z nás sa v lete vypraví do rezortov, kde máme denne pod nosom hŕbu lákavého jedla, koktailov a alkoholu. A keď už sme pri tom odpočinku, na dovolenkách väčšinou tiež moc necvičíme. Po návrate domov nám potom okrem krásnych spomienok zostane aj nejaké to kilo navyše a výčitky svedomia.

Samozrejme veľa z nás si zájde aj na dovolenke zabehať, zacvičiť do posilňovne, zahrať si volejbal alebo trávi dovolenku všeobecne aktívne, napríklad na horách. Avšak... väčšina jednoducho odpočíva nádherným ničnerobením a užívaním si toho, že za nás niekto uvarí, uprace a trebárs nám aj postráži deti. Návrat domov a nástup k opustenej rutine je potom trošku náročný.

Ako sa na dovolenke rozhodíme?

Skoro každý z nás na dovolenkách je viac než doma. Pretože výberu na švédskych stoloch a ochutnávaniu miestnych špecialít jednoducho odolať nejde. Zloženie stravy je tiež iné, často v prospech príjmu vitamínov (z ovocia a zeleniny), ale aj v príjme cukrov. O nejakom extra pohybe väčšinou tiež hovoriť úplne nejde, takže nielen, že si zvykáme na väčší príjem potravín a cukrov, ale tiež nemáme adekvátny výdaj.

  • Pozitívom však často je pravidelnosť stravy. Tú doma väčšinou vynechávame a na dovolenkách naopak. Pravidelný režim stravovania je jedna z vecí, ktorá sa na dovolenkách mení výrazne k lepšiemu.

Takže sa vraciame s nafúknutým bruchom, s rozhodenými stravovacími návykmi, lenivejší, s väčšou túžbou po cukroch a so zlým pocitom z toho, že dovolenka skončila a že sa vraciame do práce. A že naše vynaložené úsilie vyletelo oknom von.

Čo nás čaká

Na to, ako sa budeme vracať k zabehnutému režimu, by sme mali myslieť už pred odchodom. Často sa totiž vrátime domov, kde nás čaká tak akurát prázdna chladnička. Najjednoduchšou odpoveďou je mraznička a vajíčka. Pre návrat domov si zamrazte banány, avokádo, kel kučeravý alebo baby špenát, čučoriedky, maliny atď. Do chladničky si kúpte poriadnu zásobu vajec, ktoré si po príchode uvaríte natvrdo a vedľa zeleného smoothie, ktoré si pripravíte zo zamrazeného ovocia, dodáte bielkoviny úplne jednoducho.

Potrebujeme si ale tiež upraviť zažívanie. Dôležitý je predovšetkým príjem vlákniny, ktorý môžeme zabezpečiť konzumáciou dostatočného množstva zeleniny, strukovín a iných zdrojov. Rovnako tak môžeme zistiť viac o rezistentnom škrobu, teda o spôsobe, kedy sa zo škrobu stáva vláknina a môžeme si tak kalórie v zemiakoch, ryži alebo cestovinách významne zoškrtať. Čo sa vlákniny týka, nie sú po dovolenke od veci ani potravinové doplnky vo forme tabliet alebo rozpustné vo vode. Ďalším variantom, ako zažívanie naštartovať a upraviť, je jablkový ocot. Skúste prvý týždeň po návrate z dovolenky začať deň tak, že si do pohára vody (cca pol litra) rozmiešate „panáka“ jablčného octu. Toto by sme mali vypiť hneď po prebudení, raňajky by mali nasledovať cca hodinu po požití tohto elixíru.

Mali by sme aspoň na chvíľu zabudnúť na sladké jedlá a pitie, alkohol a fast food. Presne to sú totiž potraviny, ktoré nám nerobia dobrú službu, aj keď pri správnej životospráve raz za čas nijak extra neublížia. Lenže my sme si teraz životosprávu narušili, tak je treba prijať opatrenia. Aspoň mesiac po návrate z hriešnej dovolenky by sme mali telo zvykať len na „to dobré“ a nezaťažovať ho nadbytočnou prácou.

Publikované



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt

© 2004-2022 CZECH NEWS CENTER a.s.