. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Ako poznáme dehydratáciu... a zvlášť v zime! Zdravie

Zima je zákerná v mnohých ohľadoch. Útočí na naše zdravie očakávanými, ale aj úplne nenápadnými cestami. Vieme, že sa máme držať v teple, nevystavovať sa zbytočným zmenám teplôt, vyhýbať sa podľa možností husto zaľudneným miestam, aby sme nechytili nejakého bacila a nezaľahli, že sa máme starať o pleť a vlasy, dbať na imunitu... ale čo hydratácia? Alfa a omega správneho fungovania nášho tela? Ako na ňu nezabudnúť, keď vlastne nemáme smäd?

V lete nemáme s hydratáciou zas až taký problém, aj keď je potrebné vypiť denne viac vody než v zime, ide to ľahko - telo sa totiž o svoje hlási ukrutným smädom. V zime to tak ale nie je. Väčšinou sa toľko nepotíme, studené nápoje nás nelákajú a tie teplé (a káva sa do pitného režimu naozaj nepočíta) sa nám často nechcú pripravovať. A tak so sebou väčšinou neťaháme fľašu vody, len si večer uvedomíme, že ak sme do seba dostali cez deň liter tekutín, je to moc.

A to rozhodne nie je dobre. Nároky nášho tela na hydratáciu neklesajú spoločne s teplotou, stále máme rovnaké množstvo krvi, svalov, plochy kože, zažívanie a tak ďalej. Ako v zime spoznáme, že sme dehydrovaní? Pretože smäd to nebude.

Popraskané pery. Nedostatok vitamínov, nedostatočná ochrana pred zimou a nedostačujúca hydratácia, to všetko môže za nepríjemné pocity suchých a popraskaných pier. Uvidíte, že keď sa jeden deň budete sústrediť na pitný režim, pery budú zase ako nové. A trocha vitamínu C tiež neuškodí.

Máme abnormálne hlad. Poznáte príslovie, že hlad je prezlečený smäd? V zime to platí dvojnásobne. Aj keď v zime prirodzene prahneme po tučnejšom a sýtejšom jedle, nie je normálne po ňom prahnúť čo hodinu a pol. Ak to je chvíľka, čo ste jedli naposledy, skúste hlad zahnať pohárom vody.

Sme nevysvetliteľne unavení. Je to stará známa pravda, ktorú je ale treba z nejakého dôvodu neustále opakovať. Keď nemáme dostatok vody, naše telo proste a jednoducho nemôže správne fungovať. Na bežnú prevádzku spotrebováva stále viac a viac energie, čo znamená, že sme aj pri rovnakej záťaži unavenejší a unavenejší. Únava z nedostatku vody sa veľmi podobá opici, ktorej je tiež neoddeliteľnou súčasťou (vzhľadom k dehydratačným účinkom alkoholu).

Sme podráždení a nesústredení. Nedostatok vody ovplyvňuje tiež schopnosti našej hlavy. Bez vody sa rozhodne horšie sústredíme a sme podráždenejší než obvykle. A to dokonca, aj keď sme len ľahko dehydrovaní.

Nechodíme na záchod. Aké prekvapenie. Keď nejde nič dovnútra, nemôže ísť ani nič (moc) von, že áno? Nedostatok vody ale neovplyvňuje len našu frekvenciu močenia, ktorá je samozrejme oveľa menšia. A moč je samozrejme tmavší, teda koncentrovanejší než normálne. Ovplyvňuje veľkú stranu, bez dostatku vody môžeme trpieť zápchou. A vzhľadom k „zimnej“ strave, ktorá zďaleka nie je toľko bohatá na vlákninu a vitamíny, a „zimný“ režim, kedy sa rozhodne nehýbeme toľko, ako keď je vonku pekne, je voda pre naše vylučovanie v zime dôležitá absolútne nevyhnutne.

Život je oveľa lepší, keď pijeme dostatok vody. A to môže byť v zime celkom problém. Dôležité je mať prehľad, koľko sme toho za deň vypili. Takže aj keby to malo znamenať, že si budeme zapisovať, písať a počítať, mali by sme mať prehľad. Náš denný príjem tekutín (a opäť - nepočítame kávu) by sa nemal dostať pod dva litre! Dobrá správa je, že veľa vody sa dá zjesť. Či už budeme konzumovať viac polievok, alebo si dáme na vodu bohatú zeleninu, ako sú uhorky, paradajky, papriky a tak ďalej.

 

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt