. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Jar prišla a s ňou aj valeriánka (poľníček) Jedlo

Ak valeriánku poľnú nepoznáme, mali by sme to rýchlo napraviť. Ide totiž o „šalát“, ktorý je pre nás oveľa užitočnejší než napríklad ten hlávkový. Môžeme ju zbierať alebo zaobstarať čerstvú na jeseň, ale práve taktiež na jar, takže práve teraz vrcholí jej sezóna. Zelené lístky plné vitamínov, minerálov a ostatných látok, ktoré sú prospešné pre naše nielen fyzické, ale dokonca aj psychické zdravie, sú práve teraz na trhoch, záhradkách i balkónoch najčerstvejšie.

Valeriánka je rastlina príbuzná valeriáne lekárskej, čo z nej robí skôr bylinku než šalát. Jej chuť je oveľa plnšia, než akú poznáme od obyčajnej šalátovej „vypchávky“, akou je trebárs hlávkový šalát alebo čínska kapusta (aj keď tie majú tiež niečo do seba). Listy sú akoby hutnejšie, majú ľahko orieškovú chuť a prirovnať by sa dali napríklad k baby špenátu, aj keď porovnanie nie je úplne ideálne.

Valeriánku môžeme nájsť aj v prírode, rastie voľne po celej Európe, ale narazíme na ňu takmer po celom svete. Súčasťou nášho jedálnička bola od dávnych historických čias, ale vraciame sa k nej opäť až po nejakej dobe. Dnes konzumujeme valeriánku kultivovanú, pestovanú na účely zberu, ktorá je na tom chuťovo predsa len o niečo lepšie ako tá voľne rastúca.

Ako valeriánka pomáha?

  • Zlepšuje stav našej imunity
  • Má upokojujúci efekt na nervový systém
  • Podporuje hojenie
  • Dodáva energiu, podporuje regeneráciu
  • Priaznivo pôsobí na činnosť a regeneráciu obličiek

Valeriánka totiž obsahuje mnoho prospešných látok. Sú nimi predovšetkým vitamín C, ktorý obsahuje vo veľkom množstve. Ďalšími sú beta-karotén, teda provitamín A, vitamíny skupiny B, vitamín E. Sú v ňom zastúpené aj minerály, napríklad horčík - vďaka nemu tak posilňuje nervovú sústavu. Medzi ďalšie minerály patrí napríklad vápnik, železo alebo fosfor, vo valeriánke nájdeme tiež ale nálož kyseliny listovej alebo rutínu, ktorý pomáha chrániť cievy a zvyšuje ich pružnosť.

Využitie valeriánky

To je veľmi široké. Najlepšie je konzumovať ju čerstvú, teda ideálne ju mať ako základ jarných šalátov. Ďalšia možnosť, ako ju do seba dostať v čo najčerstvejšom stave, je pridávať ju do smoothies - skvele sa hodí do kombinácie s banánom a orechmi alebo kokosovým mliekom. V kuchyni nájde uplatnenie aj jej tepelná úprava, môžeme ju pripraviť ako špenát, pridávať do polievok, alebo čerstvo nasekanú do zemiakov alebo cestovín. Inšpirovať sa môžete aj medzi receptami na Mimibazari!

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2018 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt