. .. .. .. .. .. .. .
. .

14 potravín s maximálnym obsahom živín (a minimálnym kalórií) Jedlo

Všetci vieme, že na kalóriách nestojí a nepadá náš diétny svet. Naopak, sú vlastne irelevantné, pretože to, o čo nám ide, sú živiny. Výživové hodnoty, ako je podiel cukrov, tukov, bielkovín, vitamínov a minerálov, je to, čo nás na potravinách zaujíma. Ale predsa len... asi by sme sa nehnevali, keby to šlo všetko pekne skĺbiť. A preto pre vás máme zoznam potravín (áno, je to ovocie a zelenina), ktoré majú minimum kalórií, ale zato maximum „toho dobrého“.

Nasledujúcich potravín môžete zjesť teoreticky neobmedzené množstvo. „Veľa muziky za málo peňazí“, aj tak by sme ich mohli nazvať - kedy muzika sú nutrenty a peniaze kalórie.

 

Cibuľa. Šaláty, polievky, omáčky, surová, varená (a dokonca aj jej šupky!). Obsahuje minimum kalórií, ale zato veľa užitočných látok. O tom, aké má cibuľa účinky, si môžete prečítať samostatný článok.

Uhorka. Šalátová uhorka je vlastne prevažne voda. Ale to, čo v nej voda nie je, sa nám hodí - vláknina, vitamíny, minerály. Uhorka skvele hydratuje, ale čo potom taká uhorková voda!

Zeler. Počet kalórií, ktoré zeler obsahuje, sa blíži nule. Ak ho máte radi, doprajte si ho neobmedzene. A vlákninu, vitamíny a minerály v ňom tiež nájdete!

  • Uvádza sa, že stonkový zeler a mrkva majú tzv. záporné kalórie. Že viac energie spálime pri ich žuvaní, než koľko jej prijmeme ich konzumáciou.

 

Ružičkový kel. Hlúbová zelenina je šampiónom v obsahu vlákniny na počet kalórií. Nepríjemným vedľajším efektom môže byť nadúvanie a pocit plného brucha, ale to veľmi záleží na konkrétnom metabolizme.

Jablká. Tie majú viac kalórií než zvyšok tohto zoznamu, ale pomerovo tiež veľa živín. S každým jablkom do seba dostanete veľa vitamínov, minerálov, vlákniny (to si ale jablko nesmiete lúpať) a antioxidantov.

Pomaranče. Toľko vitamínu C s tak minimálnym príjmom kalórií je jednoducho zázrak. Samozrejme, spoločne s jablkami, musíme počítať s nepatrne vyšším príjmom cukru, ale prirodzeného, nijako procesovaného ani pridaného!

Kapusta. Patrí do rovnakej skupiny ako ružičkový kel. Okrem vlákniny v nej nájdeme aj kopu vitamínov, čo z nej robí jednu z ideálnych diétnych potravín.

 

Cuketa. V ich sezóne by sme si ich mali dopriať, čo hrdlo ráči. Obsahujú minimum kalórií a vedia nám nahradiť cestoviny, ale napríklad tiež dokážu dať nový rozmer ovsenej kaše.

Karfiol. A máme tu ďalšiu hlúbovú zeleninu. Karfiol je natoľko zdravá a podceňovaná potravina, že si zaslúžil špeciálny článok. Dozviete sa v ňom napríklad, že sa dá pripravovať aj nasladko!

Kel kučeravý. Ak sem tam zabrúsite na stránky o zdravej výžive, asi ste na kel kučeravý (alebo anglicky „kale“) už narazili. Z listovej zeleniny obsahuje najviac vitamínov a zdravých kyselín, antioxidantov a minerálov. A je skvelý ako prísada do smoothies!

Brokolica. Posledný zástupca hlúbovej zeleniny. Brokolica je zdravá aj vďaka svojej zelenej farbe, teda obsahu kyseliny listovej, ale tým zďaleka nekončí - vitamínmi a minerálmi je doslova nabitá.

 

Špargľa. Je to zdroj vlákniny, vitamínov (predovšetkým B) a minerálov. Všetko o špargle sa dozviete v jednom z našich predchádzajúcich článkov.

Vodný melón. To je doslova poklad pre naše telo! Veľa vody, vitamínov a minerálov zabalených do neuveriteľne lahodnej chuti. Veľký článok o melónoch vám povie, že sú nabité vitamínmi a minerálmi, že v nich zďaleka nie je toľko cukru, tiež vám prezradí, aký veľký bol najväčší vypestovaný melón v histórii. A čo viac! Vedeli ste, že sa dajú konzumovať aj melónové šupky? Zistite ako!

Čím kvalitnejšie si tieto potraviny doprajeme, tým viac benefitov z nich získame. Ideálne sú ovocie a zelenina v bio kvalite, prípadne označené „organic“. A úplne najlepšie bude, ak máte v okolí známych farmárov alebo si pestujete doma sami.

 

Zdravotní nezávadnost

Neméně důležitým kritériem je zdravotní nezávadnost. Z lepidla by se neměly uvolňovat žádné toxické látky, které mohou způsobit dýchací obtíže nebo jiné zdravotní komplikace. Z tohoto důvodu je třeba pečlivě číst informace na obalu. Bohužel ne na každém obalu, zejména v případě asijských lepidel, se Vám podaří tyto klíčové informace zjistit. Většina rodičů proto důvěřuje známým českým produktům, které sami v dětství používali. Ukázkovými příklady jsou bílá lepicí pasta (která je určená na papír) a Herkules, univerzální lepidlo na papír, textil, dřevo, korek a další materiály.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Schválení Státním zdravotním ústavem

 

Publikované



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Adriana Polerecká (bosorka Adriana) ID 13935, mimibazar.sk/bosorkaadriana (14.7.2018, 7:00)
1.Na zeler si musia dať pozor ľudia s nedostatočnou činnosťou obličiek...jeho "neobmedzená konzumácia" by ich mohla dostať do nemocnice :-( ...hoci je skvelý a chutný, NIE JE BEZPEČNÝ pre všetkých ...rovnako pozor pri deťoch-možný vznik alergií a ten istý prípad si musia strážiť ľudia s akýmikoľvek alergiami ...takže :-(
2.Cibuľa :-( ešte horšie....30rokov z praxe v ordinácii mi ukazuje,že dnes je minimum ľudí,ktorí môžu cibuľu pripravovať či konzumovať....klesá a klesá počet enzýmov na jej trávenie v našich organizmoch.Akonáhle ju pacient vynechá,zlepší sa motilita čriev,prestane nafukovanie,rôzne typy alergií,bolesti (vrátane migrén) a pod...takže otázka znie-radšej pór ?
ODPOVEDAŤ
Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt

© 2004-2022 CZECH NEWS CENTER a.s.