. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Domáce proteínové tyčinky Jedlo

Ak ste niekedy zabrúsili do obchodu so športovou výživou, posilňovne, iného športoviska alebo do vybraných reťazcov, určite ste si všimli, že sa v ich ponuke vyskytujú aj proteínové tyčinky. Tieto malé, hutné a výživné snacky sľubujú doplniť príjem našich bielkovín zdravo a prakticky. Dobrý nápad, že áno? Teoreticky. Prvé, čo vás na nich pravdepodobne prekvapí, je ich cena. Ale to by sa dalo prekonať - stále stoja menej ako klasický obed. Druhá zarážajúca vec je konzistencia, ale tá tretia, najzásadnejšia je ich zloženie. Ako sa vyhnúť nezdravým ingredienciám a ako si takú pochúťku pripraviť doma?

Proteínová tyčinka je všeobecne trošku zavádzajúci pojem. Áno, obsahuje proteín, ale to zďaleka nie je všetko - dokonca to nie je ani to najpodstatnejšie. Pri podrobnejšom skúmaní zloženia zistíme, že väčšina ponúkaných proteínových tyčiniek obsahuje prevažne cukry vo forme obľúbeného glukózo-fruktozového sirupu, teda rafinovaného jednoduchého cukru. Čo by nemusel byť taký problém v prípade, kedy by sme ho už tak nekonzumovali viac než dosť.

Ďalšie zo sporných ingrediencií sú rôzne polevy - jogurtová, čokoládová, karobová apod. Tu sa väčšinou nevyhneme ztuženému rastlinnému tuku, s ktorým si samozrejme v tak malom množstve naše telo hravo poradí, ale... v rámci „zdravého stravovania“, nie je to škoda?

Samotný
proteín je vhodné rozdeliť na ten rastlinného a živočíšneho pôvodu. Boli doby, kedy si kulturisti sušili bielka, aby ich mohli konzumovať v koncentrovanej podobe, dnes je najbežnejšie používaný srvátkový proteín. Tento je dobre vstrebateľný a pre telo dobre spracovateľný (aj keď sa iste líšia jednotlivé druhy podľa výrobcov). Pre ľudí s intoleranciou k živočíšnym produktom (či už fyzickou alebo psychickou) potom existuje vegetariánska varianta, proteín sójový. Rastlinný proteín je pre telo zhruba o polovicu menej využiteľný ako ten živočíšny - jednoducho nie je bielkovina, ako bielkovina. A preto je tiež oveľa menej „efektívny“, čo sa budovania svalovej hmoty týka. Okrem iného je sójový proteín tiež podstatne lacnejší... takže na výrobu proteínových tyčiniek oveľa častejšie užívaný.

Domáce proteínové tyčinky

Z avizovanej zdravej potraviny sa môže vykľuť potravina, ktorej konzumáciou si zas až takú službu nepreukazujeme. Nič sa nedá robiť, ako je napísané na všetkých potravinových doplnkoch - „neslúži ako náhrada pestrej stravy“. Čo všetko vlastne telo cez deň potrebuje?

  • Cukry

  • Tuky

  • Bielkoviny

  • Vlákninu

  • Esenciálne kyseliny

  • Vitamíny

  • Minerály

  • Vodu

Všetko toto by malo byť súčasťou našej stravy každodenne. To inak, než pestrou stravou nezabezpečíme, ale sem tam si potrebujeme trošku pomôcť. Nie vždy je čas/chuť na plnohodnotné jedlo, a tak siahneme napríklad po „proteínovej tyčinke“. Tá, za predpokladu, že bude mať vhodné zloženie, neslúži ako plnohodnotná náhrada jedla a ako zdroj bielkovín, ale rozhodne je lepšie zjesť ju, než zostať o hlade. Ako zabezpečiť, aby to, čo jeme aj ako „núdzovku“, malo správny pomer živín? Vyrobíme si to sami! A nie je to nič ťažké, naopak - tu môžeme s kľudom povedať, že „za málo peňazí, veľa muziky“.

Ingrediencie

Všetkých nasledujúcich ingrediencií potrebujeme
pol kila.

  • Ovsené vločky (pre naše účely sa tentokrát hodia viac tie drvené - nech lepšie nasajú vlhkosť a zmäknú)

  • Kvalitný med

  • Srvátkový proteín/sušené mlieko

  • Arašidové/mandľové/slnečnicové/tekvicové/lieskovoorieškové maslo (podľa preferovanej chuti, v zdravých výživách nájdeme už „maslá“ snáď zo všetkých mysliteľných orechov a semienok)

...áno, to je všetko. Okrem vitamínov a minerálov, ktoré ingrediencie obsahujú (predovšetkým med), dopĺňame vločky pre komplexné sacharidy a vlákninu, orechové maslo pre zdravé a potrebné tuky a zvyšok hovorí sám za seba. A môžete pridať čokoľvek podľa svojej vlastnej chuti - orechy, kokos, sušené ovocie, čo vás len napadne. Len pozor, aby sa kvôli novej prímesi neznížila trvanlivosť (napr. čerstvé ovocie)!

Postup je jednoduchý, zmiešajte všetko dôkladne vo veľkej mise, vyložte hlboký pekáč potravinovou fóliou a zmes do neho prelejte. „Utlačte“, zabaľte do fólie a nechajte v chladničke jeden deň vychladnúť a stuhnúť.

Potom rozkrájajte na 18 jednotlivých kúskov, každý bude mať približne 110 g. Podrobné nutričné hodnoty pre jeden kus potom sú:

  • 600 kcal

  • 35 g bielkovín

  • 20 g tuku

  • 80 g cukrov (nedeste sa, je to kombinácia polysacharidov a jednoduchých cukrov)

Toto nie je diétna potravina, je to náhrada jedla, ak nestíhame, prípadne ak máme vysokú fyzickú záťaž (ideálne napríklad so sebou na hory, k športu). Živiny sú vyvážené, vieme o všetkých ingredienciách a záleží len na nás, ako kvalitné ich vyberieme.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Jana T. (Jasminne@Nellka) ID 14606 (12.11.2017, 11:22)
(Y) (Y) (Y)
ODPOVEDAŤ
© 2004-2017 Affectio s.r.o. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Kontakt | Nájdete nás na Facebooku