. .. .. .. .. .. .. .
. .

Čo keď o strese ani nevieme? Zdravie

Pretože na všetko si človek zvykne. Poznáte princíp žaby v hrnci? Keď hodíte žabu do vriacej vody, okamžite vyskočí. Keď ju ale dáte do studenej, tú zahrievate, chudinka žaba sa nechá pokojne uvariť. Tento všeobecne platný, dramatický princíp môžeme vztiahnuť na kde čo v našich životoch. A rozhodne aj na stres. Pretože ak sa vo vašom živote objavoval postupne, nezmizol a len sa zväčšoval, pravdepodobne by ste svoje problémy ani ako maximálny stres nepopísali.

A tak musíme chtiac-nechtiac sledovať iné symptómy. Pretože - zaklínadlo dnešnej doby, stres, stres, stres, kto v ňom nie je ?; je nášmu zdraviu viac ako nebezpečné. Nie každý stres je nadmerný, obavy, strachy a adrenalín patria ku každodennému životu neodmysliteľne už od pračloveka, ale my sme si ich pustili cez prah úplne nekontrolovane.

Všímajte si.

Problémy so spaním. Zmenili sa vaše spacie návyky v poslednej dobe? A drasticky? Boli ste schopní prespať tretiu svetovú a teraz nie a nie zabrať, ráno sa prebúdzate pred svitaním? Alebo naopak - spali by ste stále, ale oddýchnuť si, to ani náhodou? Budíte sa nevyspaní, nemáte energiu? Zdajú sa vám neraz nočné mory? Akákoľvek zmena v spánkovom režime môže znamenať, že je na vás stresu proste až moc.

Padajú vám vlasy. Istá strata vlasov je normálna, bežne nám cez deň vypadne vlasov asi 100. Nikto ich samozrejme nebudeme počítať, ale možno si môžeme začať všímať, či tých vlasov nestrácame „nejako viac“. Táto fyziologická zmena môže byť sprevádzaná aj zvýšenou lámavosťou nechtov, aj keď oba tieto symptómy môžu znamenať kde čo. Často „len“ zlú výživu (aj keď tá býva tiež veľmi často spôsobená stresom).

Zmeny nálad. Stres ovplyvňuje našu hormonálnu hladinu, hormóny zase na oplátku ovplyvňujú našu náladu. Keď takto pekne súvisí jedno s druhým, môže sa vysoká hladina stresu prejaviť na zásadných zmenách našich nálad. Stres nás môže pomaly za ruku doviesť k úzkostiam, k závislostiam, k obsedantno kompulzivnému správaniu a iným zmenám v správaní, prežívaní a emóciách. V takýchto prípadoch vynechajte pokusy o meditáciu a rovno sa zverte do rúk odborníkovi.

Výkyvy váhy. Nemusíte nutne len chudnúť, pretože máte žalúdok stiahnutý obavami, a tak nejete. Môžete tiež priberať, pretože vyhľadávate nezdravé jedlá a spomaľuje sa vám v dôsledku stresu metabolizmus. Aj v tomto prípade si zaslúžite starostlivosť odborníka.

Bolesť. Tú často ignorujeme, pretože to predsa nie je nič smrteľné. Ale častejšie bolesti hlavy, žalúdka, bolesť na hrudníku, neschopnosť chytiť dych, hnačka, bolesť svalov, kĺbov, bolesti tela „na pohmat“... to všetko môžu byť dôsledky telesnej záťaže vo forme stresu.

Neschopnosť byť v pokoji. Človek v strese sa cíti veľmi nepríjemne, keď zostane len sám so svojou hlavou. Pri nadmernom strese si neustále vyhľadávate nejakú činnosť, zamestnávate ruky, hlavu, telo, len aby ste nezostali len tak sedieť sami so sebou. Hlavu si bohužiaľ neustále nosíte so sebou, a ak práve nespíte (a niekedy ani vtedy nie), nemôžete ju len tak na povel vypnúť.

Uľpievavé myslenie. Myslíte stále na prácu? Nie a nie vypnúť? Nemôžete dostať z hlavy veci, ktoré vás trápia, neustále na ne myslíte? Tým pádom vás sprevádzajú aj v čase, kedy by ste od nich mali mať pokoj, a bránia tak akéjkoľvek relaxácii. Akonáhle sa strácate v myšlienkach smerom k problému, ktorý máte, často sami seba zablokujete v jeho riešení.

Klesajúce libido. Čím väčší stres, tým menej hormónov nám zostáva na odpoveď na vzrušivé podnety. V strese sa tiež cítime vyčerpaní a neschopní akokoľvek prežívať intimitu. Ale pozor: Tu hovoríme o dlhodobom strese. Ten krátkodobý, afektívny, má naopak opačné účinky. Avšak potreba sexu v stresových situáciách nemá nič spoločného s akoukoľvek formou lásky, ide len o prirodzený inštinkt uvoľnenia napätia.

Málo trpezlivosti na ostatných

Keď ste dlhodobo v strese, vaše pochopenie pre druhých klesá často až k bodu mrazu. Môžete byť vo vzťahu k ostatným podráždení, netolerantní, nahnevaní, a to dokonca aj k členom rodiny a najbližším priateľom. Zrazu nemáte pochopenie pre ich problémy, odsekávate, nekomunikujete.

  • Dlhodobý stres nie je v žiadnom prípade náš priateľ, a keď sa hovorí, že niečo dobré sa dá nájsť na všetkom, patrí stres do skupiny výnimiek. Akonáhle začne ovplyvňovať váš každodenný život, vaše zdravie, fungovanie medzi ľuďmi, vzťahy s nimi, treba s tým niečo robiť. A áno, môžete skúšať zvoľniť, meditovať, odpočívať... ale rozhodne sa nebojte o svojich problémoch hovoriť s povolanými osobami. Aj praktický lekár vie veľmi pomôcť, keď už nič iné, môže vás naviesť na správnu cestu riešenia. Nenechajte sa uvariť. Verte nám, bude vám lepšie.

Publikované



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt

© 2004-2022 CZECH NEWS CENTER a.s.