. .. .. .. .. .. .. .
. .

Čo o vás prezradia spánkové ťažkosti Zdravie

Len si to predstavte - všetky podmienky na spánok sú ideálne. Všetko hotové, posteľ je pohodlná, vankúš akurát, teplota v miestnosti je príjemná, neruší vás žiadne svetlo, hluk ani okolnosti. Ale napriek tomu nie a nie zaspať, prevaľujete sa, budíte sa uprostred noci a (alebo) vstávate ráno snáď ešte unavenejší, než ste šli spať. A čo viac, zle sa vám sústredí a celý deň myslíte len na to, až zasa pôjdete spať. Čo všetko môže byť na vine? Zďaleka nie len trebárs životný štýl.

Spánok je jedna z vecí, ktorá môže slúžiť ako vynikajúci indikátor nie zas až tak vynikajúceho zdravotného stavu. Vybrali sme pre vás niektoré z príčin, ktoré môžu mať rôzne spánkové poruchy ako jeden zo symptómov.

Zle nastavený spánkový režim

Než sa pustíme do zoznamu desivejších informácií, mali by sme si pripomenúť, že spánku môže byť moc, málo alebo ho môžeme „praktizovať“ v pre nás neprirodzenú dobu. Urobte na sebe pár pokusov - niekomu môže vyhovovať spať osem hodín, niekomu päť, niekomu šesť a pol.

„Počas rokov v práci, kedy som mala pevne nastavenú dobu vstávania, som zistila, že za moje stavy únavy, podráždenosti a nesústredenosti môže to, že som sa jednoducho zle vyspala. Zo začiatku mi to prišlo nelogické, veď som spala skoro každú noc osem hodín. Potom to ale okolnosti zariadili inak, ja som musela týždeň ešte chodiť po brigádach a do postele som sa dostávala v priemere o hodinu a pol neskôr - a ajhľa, budila som sa čulá ako rybička. Jednoducho som chodila do postele moc skoro.“

Jana, 36


Ak je pre vás prirodzené budiť sa o piatej ráno, ale vstávať „musíte“ až okolo siedmej, nenúťte sa a nezostávajte v posteli. Krátkodobé dospávanie môže byť príčinou unavenosti, radšej vstaňte a doprajte si dve hodinky času k dobru - pokojne si môžete zacvičiť, upratať alebo uvariť! Alebo sa pozrieť na obľúbený seriál, čokoľvek vám bude vyhovovať. Alebo trebárs si skúsiť vyjednať inú pracovnú dobu, ak je to možné.

Problémy a možné príčiny

Upozornenie na začiatok - to, že máte konkrétny spánkový problém, ešte neznamená, že za neho môže uvedená príčina. Berte to len ako signál, že by bolo dobré sa možno o trošku viac sledovať.

  • Problém: Každé ráno sa budíte unavení, o odpočinutí nemôže byť reč.

  • Na vine môže byť napríklad spánkové apnoe, dýchací problém, ktorý spôsobuje neustále „prebúdzanie“ (nie úplne do bdelosti, resp. nie do takej, aby ste si to pamätali) a teda aj zníženie celkovej kvality spánku. A to pekne rozhádže spánkový cyklus. Na vine ale tiež môžu byť depresie (príznaky ktorých však môžu so spánkovou apnoe tiež súvisieť).

  • Problém: Bez budíka by ste prespali pokojne aj dvadsať hodín.

  • Ak vaše telo bojuje s nejakou infekciou, potrebuje dlhší čas na regeneráciu, a tak dlhšie spí. Na vine ale môže byť tiež napríklad znížená funkcia štítnej žľazy, ktorá má však oveľa viac ďalších symptómov.

  • Problém: nezaspíte bez televízie.

  • Pre mnoho ľudí to neznie ako problém, ale zdravé prostredie na spánok je tma a ticho. Niekoho ale tmavá a tichá miestnosť neuspí ani za nič. Prečo? Príčinou býva často úzkosť alebo depresia. Jednoducho potrebujete mať niečo, na čo sa sústrediť, aby ste sa nemuseli venovať svojim vlastným myšlienkam. Typické je napríklad aj púšťanie si starých filmov alebo audiokníh.

  • Problém: Chodíte na záchod. Stále.

  • Ak sa vám pravidelne stáva, že si musíte počas noci odskočiť na malú viackrát ako raz alebo dvakrát, môže ísť o cukrovku alebo stav tesne pred jej prepuknutím. Vysoký krvný cukor spôsobuje, že obličky pracujú nadčas, aby ho z tela vyfiltrovali. A tým pádom vás nútia častejšie na močenie.

  • Problém: Prebudíte sa uprostred noci a už nezaspíte.

  • Môže ísť o syndróm nepokojných nôh alebo o poruchu cirkadiánneho rytmu (kolísanie aktivity počas 20 - 28 hodinového časového úseku). Druhá spomínaná porucha je prirodzená reakcia organizmu na denný režim, akonáhle je narušený, môže mať vplyv na spánkový režim.

Pri uvedených príčinách väčšinou nie je samozrejme porucha spánku jediným symptómom. Sami viete, či sa cítite zdraví, alebo nie. Rozhodne ale venujte svojmu spánku pozornosť - niekedy môže prezradiť dosť na to, aby sme sa pri ďalšej návšteve zmienili lekárovi!

Publikované



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt

© 2004-2022 CZECH NEWS CENTER a.s.