. .. .. .. .. .. .. .
. .

Problémy so spánkom v tehotenstve a ich riešenie Rodina

Podľa výskumov a štatistík má problémy so spánkom v tehotenstve až 80% žien. Čo je prekvapivé číslo, pretože každá, ktorá má tehotenstvo svoje a svojich kamarátok za sebou, by povedala, že tých percent musí byť oveľa viac. A všetky mamičky sa tiež zhodujú na príčinách nespavosti. Nie a nie sa pohodlne napolohovať, kŕče, nutkanie na záchod, prapodivné sny a ťažký žalúdok. Čo s tým?

Tiež ste počuli tú nehoráznu výhovorku, že nespavosťou v tehotenstve nás príroda pripravuje na nevyspanie počas starostlivosti o dieťa? Ak áno, má príroda pomerne neefektívne a drastické metódy. Pripravovať sa na ťarchu spánkovej deprivácie spoločne so záplavou hormónov tým, že si systematicky odčerpávame sily, neznie práve logicky. Opúšťať tehotenstvo a vstupovať do materstva s dlhodobou únavou nie je rozhodne žiaduce.

V prvom trimestri sa ženy stretávajú skôr s opačným problémom, nadmernou spavosťou. Počas druhého trimestra sa na chvíľu všetko stabilizuje, a (ak nie je nastávajúca mamička v extrémnom strese) spánok sa na chvíľu vylepší. Lenže to je len pokoj pred búrkou. Tretí trimester už býva v znamení nespavosti ako štandardu.

O tretej ráno plne pri vedomí. Zvýšená hladina hormónov a najmä progesterónu môže pôsobiť ako stimulant (aj keď zároveň by mal mať spánok povzbudzujúce účinky. Hormóny sú zvláštna vec.). Riešenie: Urobte zo spania plánovaný rituál. Navyknite telo aj myseľ chodiť spať každý deň v rovnakú hodinu, v rovnakú hodinu vstávať. Ak nemôžete zaspať alebo sa uprostred noci zobudíte a máte istotu, že len tak znovu nezaspíte, vstaňte a choďte do minimálne osvetlenej miestnosti robiť niečo naozaj nudné. Napríklad čítajte náročnú knihu, pozrite sa na video, ktoré poznáte naspamäť a tak ďalej. Rozhodne nerobte nič užitočné, ako je napríklad žehlenie! A určite nerozsvecujte moc svetla.

Nemôžete sa uvelebiť. S rastúcim bruškom sa zmenšuje počet pozícií, ktoré sú vhodné a pohodlné na spánok. Riešenie: Môžete si zaobstarať špeciálne podložky a matrace, poradiť sa s lekárom, aké polohy sú najvhodnejšie na spanie v tehotenstve. Všeobecne platí, že najlepšie je spanie na ľavom boku - uľahčuje prietok krvi, pomáha fungovať obličkám, a znižovať opuchy končatín.

Máte kŕče v nohách. Pravdepodobnou príčinou je to, že bábätko utláča niektoré nervy (vedúce z oblasti bedrovej chrbtice), ktoré vedú do dolných končatín, prípadne sa kvôli tomuto permanentnému tlaku mení cirkulácia krvi. Riešenie: Ak vám lekár odporučí, dopĺňajte vápnik a hlavne horčík. Pred spaním skúste naťahovacie cvičenia, nohy je tiež dobré premasírovávať.

Potreba na malú.Permanentne. Časté močenie býva aj na začiatku tehotenstva, s veľkým úspechom ale slávi návrat v treťom trimestri. Príčina je jasná, rastúce bábätko a zväčšujúca sa maternica utláča močový mechúr (aj iné orgány) a mamička má pocit nutnosti oveľa skôr, než je normálna kapacita močového mechúra naplnená. Riešenie: Je ťažké. Vlastne sa s tým nedá tak moc robiť, ale istým spôsobom aspoň reguláciou pitného režimu je možné usmerniť potrebu na malú - najmenej dve hodiny pred spaním nepiť. Ovšem samozrejme za predpokladu, že pitný režim nezanedbávame...! Tiež sa vyhýbajte kofeínu a iným látkam, ktoré pôsobia dehydratačne.

Máte živé a ťaživé sny. Na vine je všeobecne ľahšie spanie, tehotné ženy sa jednoducho častejšie budia. Tým pádom si svoje sny aj oveľa intenzívnejšie uvedomujú. Svoju úlohu hrajú tiež hormóny (koho by to už prekvapilo) a celková úzkosť, priznajme si, každá nastávajúca mamička je viac či menej v strese. Riešenie: Je potrebné zapracovať na vnútornom pokoji. Meditácia, joga, rôzne formy relaxácie, terapia, čokoľvek, čo vám pomôže sa uvoľniť.

Prenasleduje vás posledné jedlo. Jedným z orgánov, ktoré bábätko utláča, je samozrejme aj žalúdok. To spôsobuje situácie, kedy sa žalúdočné šťavy dostávajú do pažeráka, vás páli záha, alebo cítite posledné jedlo aj niekoľko hodín po poslednom súste. Kvôli progesterónu sa navyše spomaľuje trávenie a povoľuje ventil medzi žalúdkom a pažerákom. Riešenie: Odpustite si pikantné, kyslé alebo tučné jedlá. Snažte sa jesť menšie porcie po celý deň a večeru si dajte o niečo skôr. Po jedle si nelíhajte (ani pri ňom), naopak, ideálne sa po ňom choďte na chvíľu prejsť, nech vám „zľahne“. Podobnú službu vám urobí aj napríklad spanie v polosede, kedy sa viac vypodložíte vankúšmi.

Publikované



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt

© 2004-2022 CZECH NEWS CENTER a.s.