Zobraziť přihlasovací formulár

Chcete byť v práci viac produktívni?

  • Publikované:
Chcete byť v práci viac produktívni?

Je celkom zvláštne, že pracovné prostredie je plné vecí, ktoré nás rozptyľujú a odvádzajú našu pozornosť. Ak sa vám niekedy podarí byť samotným doma a pracovať, asi prídete na to, že úlohy, ktoré by vám v práci zabrali celý deň a kúsok ďalšieho, ste schopní vybaviť zhruba počas dopoludnia. Samozrejme je to všetko otázka sebadisciplíny, tá sa však tak nejako v práci praktizuje horšie. Čím to je? A ako odstrániť rušivé vplyvy okolia?

Pri príchode do práce má človek automaticky pocit, že je jedno, koľko toho urobí, pretože všetko stejne nestihne, a keď už žije v tom permanentnom strese, prečo sa neodmeniť hodinou surfovania po internete, kávou s kolegyňou alebo akoukoľvek inou prokrastináciou. Keď je však dobrý deň, nič vás neruší a máte dosť tej správnej energie, stihnete všetko, čo je potrebné, odchádzate domov s dobrým pocitom z odvedenej práce, bez stresu z ďalšieho dňa a tiež s čistým svedomím. A to nie je málo.

Ako sa donútiť k väčšej pracovnej efektivite?

Pripravte sa. Kto by chcel pracovať mimo čas, ktorý má zaplatený? Asi nikto. Takže ak to ide, skúste na pondelok myslieť už v piatok. Ku koncu pracovnej doby si pripravte zoznam úloh, ktoré vás čakajú, prípadne ho počas víkendu doplňte. To, že budete presne vedieť, čo, kedy a ako urobíte, môže významne znížiť hladinu stresu. Ideálne je plánovať si takýto zoznam úloh na každý deň.

Vezmite si slúchadlá. Ak to vaša pracovná pozícia dovoľuje a máte prácu relatívne samostatnú, nebojte sa sa od ostatných trošku dištancovať. Priatelia v práci môžu byť skvelým dôvodom, prečo sa do nej tešiť, pomôžu vám, keď je zle, ale tiež vedia poriadne rozptýliť. Ak sa u vášho stola, vo vašej kancelárii alebo jednoducho na vašom pracovnom mieste niekto neustále zastavuje na drobné porozprávanie sa, do poriadne koncentrovaného stavu sa nedostanete nikdy. Už len tým gestom, keď máte na ušiach slúchadlá, dávate ostatným najavo, že s nimi nechcete hovoriť - a to veľmi slušne. A čo si pustiť? Ak vás hudba rozptyľuje, skúste napríklad biely šum.

Minimalizujte textovanie. Na akomkoľvek druhu messengera a to vrátane emailov. Sami viete, že prečítanie akéhokoľvek emailu odvedie vašu pozornosť od rozrobenej práce, veľmi často začnete riešiť informácie emailu neodkladne a bez ohľadu na to, čo ste práve robili. Vypnite si notifikácie a na čítanie a riešenie emailov si vyhraďte konkrétny čas - rovnako, ako by ste to urobili s akoukoľvek inou úlohou. Pokojne si dajte dvakrát denne pol hodinu, ktorá je vyhradená na emailovú komunikáciu. Rozprávanie sa s ľuďmi cez rôzne komunikačné kanály, ktoré sú v poriadku, pretože sa dajú prevádzkovať cez počítač, možno pred šéfmi utajíte, ale neodvedenú prácu už nie.

Keď ste chorí, zostaňte doma. Síce tu narážame na administratívne problémy, ale každý správny nadriadený vie, že nemá cenu, aby sa chorý zamestnanec doplazil zo smrteľnej postele do kancelárie, kde bude osem hodín sedieť ako zombie, nakazí polku firmy, a aj tak nič poriadneho neurobí. Takzvané sick days patria stále častejšie medzi zamestnanecké benefity, ich pravidlá určuje zamestnávateľ - ak je osvietený, dá sa s ním dohovoriť. Väčšinou si môžete sick day vziať 3x až 5x za rok, ponúkajú ich skôr väčšie spoločnosti, ale vzhľadom na ich praktickosť pre obe strany sú žiadané čoraz viac.

Rozlišujte. Myšlienky na náš osobný život nám zaberajú väčšinu dňa. Nedovoľte im to. Keď ste v práci, pracujte. Schopnosť oddeľovať osobný život od toho pracovného je kľúčová pre pracovnú produktivitu, samozrejme aj pre vašich blízkych. Pretože keď v práci pracujete, môžete sa po nej venovať im. Rozlišovanie je obzvlášť užitočné v čase, keď prežívate nejaké traumy (rozchody, choroby, straty, hádky). A ak sa trápite natoľko, že vás to v práci paralyzuje, zvážte dovolenku alebo sick day. Niekedy môže byť celý deň v posteli, výlet s kamarátkou alebo akcia v bare prínosnejšia, než hmlistý deň v práci. Ako pre vás, tak pre zamestnávateľa. Táto stratégia funguje aj opačne. Syndróm vyhorenia hrozí najmä vtedy, keď si pracovný stres nosíte so sebou domov.

Dajte si pauzu na obed. Sedieť na jednom mieste cez osem hodín nie je dobré pre zdravie fyzické, ale ani to psychické. Keď vynecháte obedovú pauzu, bude sa vám o tretej popoludní zdať, že sa blíži polnoc. Aj tridsaťminútová prestávka, kedy si pretiahnete nohy, zájdete si na čerstvý vzduch a na slniečko, môže produktivitu naštartovať neuveriteľným spôsobom.

Neodďalujte úlohy. Existuje veľa argumentov na to, aby ste tie najťažšie úlohy urobili hneď zrána. Čerstvo vyspaní, s nejakým tým jedlom a kofeínom v sebe, po ceste do práce, keď sa prebudíte už úplne, máte najviac energie na to, popasovať sa s tým najzásadnejším, čo vás cez deň čaká. Akonáhle si odškrtnete najpálčivejšiu položku zo zoznamu úloh, celý deň vám bude plynúť s oveľa pozitívnejším prístupom.

Zabudnite na multitasking. Hoci to znie dobre, sústredenie na viac vecí naraz sa proste ukázala byť neefektívna stratégia. Svoju pozornosť venujte vždy jednej úlohe a nezabúdajte si aspoň čo hodinu naplánovať pauzu na Facebook, Instagram alebo nejaké čítanie o celebritách. Každej úlohe priraďte čas, kedy ju začnete plniť, dobu, akú s ňou strávite. A to aj zábave.

Články môžu komentovať iba prihlásení užívatelia

Komentáre k článku