. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Ako prežiť tretí trimester v práci Zdravie

Tretí trimester je pre každú nastávajúcu matku (a celé jej okolie) veľmi náročné obdobie. Tehotenstvo a všetky zmeny a problémy s ním spojené sa preplietajú s dokončovaním vecí v práci, s povinnosťami, ktoré máme predtým, než odídeme na materskú. Sme v úplne rozhodenom psychickom a fyzickom stave, dieťatko ešte nie je na svete a my žijeme pod tlakom, ako sa vyrovnať s prechodom z jedného sveta do druhého.

Mamičky sú unavené, vyčerpané, majú dosť čo robiť samy so sebou... a k tomu ešte často pracujú pekne v plnej prevádzke, ako by sa nič nedialo. Áno, zamestnávatelia privierajú oko, áno, máme úľavy aj doma, ale stále je tretí trimester obdobie, kedy sa svet, na ktorý boli ženy doteraz zvyknuté, stretáva so svetom, ktorý je kompletne iný.

Bruško už sa naozaj nedá zaprieť, dieťatko kope, hýbe sa, mamičky bolí chrbát, majú horšiu rovnováhu, bolí ich panvová oblasť a to maličké, ktoré v nich rastie, používa močový mechúr ako vankúš a balón zároveň. Hormóny zaplavujú telo i myseľ, emócie sú ako horská dráha, telo ani myseľ nie sú schopné všetko zvládať.

Aké sú najčastejšie prekážky, ktoré nám tretí trimester kladie do cesty?

  • Nejako nemáme ťah na bránku. Čiastočne hormóny, čiastočne nedostatok spánku, čiastočne stres. Niet divu, že sa nám nedarí sústrediť sa na prácu, keď toho máme toľko na tanieri.
  • Neohrabanosť. Často zle spíme, čo nepridá na výkone cez deň, naše ťažisko sa mení, preto taktiež trebárs častejšie zakopávame alebo strácame rovnováhu.
  • Bývame na záchode. Časté močenie je jedna vec, ale ďalším problémom, o ktorom sa toľko nehovorí, je zápcha - tá trápi mnoho mamičiek, v treťom trimestri špeciálne. Dieťa totiž zaberá miesto a bráni tak voľnému priechodu vy viete čoho.
  • Zábudlivosť. A sme zase pri hormónoch, nedostatku spánku a strese. To ovplyvní myslenie každému.
  • Emocionálne výkyvy a zrútenie. Áno, áno, je to tak. Nad emóciami strácame kontrolu vlastne od začiatku tehotenstva, ale tretí trimester zatiaľ v intenzite víťazí. Stres prevezme vládu a záchvaty rôznych emócií mu zdatne sekundujú.
  • Cítime sa pod tlakom. Aj keď to málokto povie nahlas, aj tak sa od nás v práci čaká nejaký ten výkon. Minimálne to, že svoje veci odovzdáme v poriadku niekomu inému.

Ako na to? Ide tento kôň vôbec osedlať? Ako prežiť týždne, ktoré sa ešte musíme tváriť, že naše tehotenstvo vlastne neexistuje, a my sme produktívnymi členmi tímu?

Tri základné oblasti - pohyb, jedlo a nohy na zemi

Pohyb

  • Naučte sa dychové cvičenia. Zhlboka nádych, pomalý výdych, počítať do päť (alebo do koľko vám to pôjde prirodzene). Skúste si sem tam, keď cítite nával paniky alebo sa potrebujete upokojiť, vyhradiť minútu na hlboké, pomalé a vedomé dýchanie.
  • Ak bol niekedy čas zažiadať si o ergonomické pracovné pomôcky (kancelársku stoličku), tak teraz.
  • Vstávajte a prechádzajte sa častejšie. Na pár sekúnd, prejdite sa, natiahnite, uľavte telu, rozprúďte krv.
  • Rozpohybujte bedrá. Za bolesť chrbta totiž môžu aj skrátené sedacie a stehenné svaly, ktoré vedú k obmedzenej hybnosti práve týchto kĺbov. Viac sa dočítate tu.
  • Masírujte si lýtka, prednú stranu stehien, trapézy a hrudník. Toto sú svalové skupiny, ktoré sa kvôli zmenám držania tela často dostávajú do tenzie.

Jedlo

  • Jedzte malé množstvo jedla v častejšej frekvencii. Tentoraz to nie je primárne kvôli metabolizmu, ale kvôli živinám, ktoré potrebujeme, a miestu, ktoré v našom tele fyzicky zaberajú.
  • Pite jedlo, žujte vodu. Počkať, čože? Áno. Potrebujeme, aby naše telo dostatočne absorbovalo všetko, čo mu dáme. A na začiatku tohto procesu stoja sliny a enzýmy v nich obsiahnuté. Takže skúste každé sústo rozomlieť ako to len ide a áno, aj keď pijete tak vodu pováľať v puse, aby sa zmiešala s čo najviac slinami.
  • Nejedzte pri pracovnom stole. Dajte si na jedlo pauzu - znížite si tak hladinu stresu. Alebo si ho aspoň neprirobíte.
  • Pite toľko vody, koľko sa len zmestí. Na záchod aj tak chodíte vlastne stále, tak čo. V tehotenstve sa nám spomaľuje lymfatický obeh, takže by sme ho mali „riediť“, nech ho trošku popoženieme. Budú nám menej opúchať kĺby a z tela sa rýchlejšie vyplavia toxíny.
  • O jedle premýšľajte. Potrebujete totiž nielen ukojiť zvláštne chute, ale predovšetkým správne živiny.

Nohy na zemi

...a zdravý rozum.

  • Povedzte si o pomoc. V práci sa budete až diviť, ako budú kolegovia aj nadriadení ochotní. Nebojte sa povedať si o drobné úľavy, pretože lepšie, keď to urobí niekto iný, než vy sama a polovičato. A ešte v strese.
  • Nenakladajte si toho na seba moc. Dobre, staré záväzky sú staré záväzky, ale nové úlohy? To je niečo iné. Realistický odhad vlastných možností je základ zdravého tretieho trimestra.
  • Dajte si sem tam deň pauzu. A venujte sa svojmu duševnému zdraviu. Robte, čo vás baví, relaxujte, meditujte, prechádzajte sa, pozerajte na seriál, čokoľvek. Urobte si na seba čas.
  • Obliekajte sa pohodlne. Pretože... sa jednoducho potrebujete cítiť pohodlne. Topánky, nohavice, sukne... vyberajte tak, nech je vám dobre. A môžete si dovoliť nad módou trošku mávnuť rukou. Máte dôležitejšie veci na starosti.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2020 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt