Supermarketové pasce na peňaženky
- Autor: Redakce Mimibazar
- Publikované:

Nákupy v supermarketoch sa asi nevyhnú nikomu z nás. Niekto sa v nich vyžíva, pre niekoho sú nočnou morou. Ale nech už chodíte na nákupy denne, raz týždenne alebo raz mesačne, supermarkety, respektíve ich marketingoví špecialisti, merchandiseri a koniec koncov aj štatistici a iní vedci, na nás neomylne cielia osvedčenými trikmi, ktoré majú jediný cieľ - vylákať z našich peňaženiek čo najviac. Čo na nás v obchodoch číha a ako sa tomu brániť?
Koľkokrát ste išli pre mlieko, maslo a šesť rožkov, možno nejaké paradajky, ale domov ste sa vrátili s nákupom za necelých 40 euro? Stáva sa to rozhodne častejšie, než by sme si priali. Najhoršie na tom je, že to vo väčšine prípadov nie je náhoda. Predajcovia aj výrobcovia tovaru dobre vedia, čo a ako na človeka pôsobí. A tak sa nás snažia nenápadne zmanipulovať vo svoj prospech.
Na čo si dať pozor
-
Nákupný vozík - aj takáto zdanlivá maličkosť je veľmi podstatná. Všimli ste si, ako sú vozíky v supermarketoch veľké? Úplne neadekvátne tomu, aké väčšina ľudí robí bežné nákupy. A cieľ? Presvedčiť nás, že sme si toho ešte zatiaľ vlastne moc nekúpili. V obrovskom vozíku aj 40 eurový nákup môže vyzerať zanedbateľne.
-
Vitajte v supermarkete! - takto jasavo nás už pri vstupe do supermarketu vítajú farebné a pekné výrobky, prípadne výrobky v akcii. Ovocie, zelenina a akčný tovar na nás už od vstupu pôsobia príjemne, navodia nám presvedčenie, že v supermarkete nájdeme lacné a dobré veci.
-
Pôsobenie na zmysly je vôbec veľkou témou. Každá farba je v našich hlavách spájaná s určitou predstavou, červená znamená akciu, modrá seriózne ponuky, zelená čerstvosť, čierna luxus a tak ďalej. A tak regály označené červenou farbou vnímame automaticky ako akčné, aj keď sa v nich žiadny zľavnený alebo výhodný tovar nevyskytuje. Ďalším z trikov sú rôzne vône, často priemyselné. Kto by odolal vône čerstvého pečiva, vypraného prádla alebo napríklad pečeného mäsa? Skvele týmto účelom poslúži napríklad umelo orosená zelenina, skladovanie vo „farmárskych“ debničkách alebo rôzne farebné svetlo.
-
Hudba je ďalším dôležitým prvkom, predovšetkým ovplyvňuje náš pohyb po predajni. Nesmie byť vtieravá alebo nepríjemná, ale zároveň by mala byť svižná, dodávať energiu a stimulovať náš pohyb po predajni. A že ju počas nakupovania ani nevnímate? Presne o to ide.
-
Fronty, na tých predsa nemôže byť pre supermarket nič dobrého, nie? Ale koľkokrát ste v supermarkete kvôli radám nenakúpili? Pravdepodobne sa to nestalo ani raz, predsa sa neotočíte a nerozveziete tovar späť po obchode len preto, aby ste sa im vyhli a šli nakúpiť inam. Takže si ju vystojíte. A nudíte sa. A pozeráte okolo seba, premýšľate, či ste náhodou niečo nezabudli... napríklad na nejakú maličkosť, ktorú určite nájdete pri pokladni. Nemáte smäd? Nedochádzajú vám baterky v ovládači? A čo keby ste urobili niekomu radosť a kúpili kvety? Veď stoja len pár korún.
-
Pokladne sú vo fronte stojacich zákazníkov naprosté peklo. Vďaka nepotrebnému tovar za pár korún kľudne necháme u kasy o trošku väčší obnos, pretože sa chceme za dobre prevedený nákup odmeniť aspon čokoládovou tyčinkou. A ak so sebou na nákupy beriete deti, je takmer isté, že pri pokladni necháte ďalšie peniaze len preto, že vaše ratolesti uzreli úžasne farebné cukríky, pitíčka alebo aspon lízatko.
-
Hodiny v supermarketoch, ale ani všeobecne v nákupných centrách nenájdete. Nikto nechce, aby ste vedeli, koľko času ste už blúdením okolo regálov strávili. A potom zrazu... ako je možné, že už je sedem večer?
-
Rozmiestnenie tovaru je kľúčom pre náhodné nakupovanie. Čím viac sa v supermarkete zamotáte, tým väčšia je šanca, že narazíte na veci, ktoré by vás dopredu vôbec nenapadli kúpiť. A tak si všimnite, že základné potraviny, ako sú mäso, ovocie, zelenina, pečivo, mliečne výrobky a nápoje, teda to, pre čo do obchodov chodíme najčastejšie, sú rozmiestnené na celej predajnej ploche. Ak chcete kúpiť ovocie a maslo, musíte prejsť okolo elektroniky, sladkostí, vína aj oblečenia. A to je dobre - nepotrebujete napríklad práve kúpiť deťom ponožky? Nedochádza vám šampón?
-
Najdrahší tovar je zároveň vždy umiestnený vo výške očí. Teda v tej najpohodlnejšie dosiahnuteľnej.
-
Trvanlivosť je parameter, na ktorý sa často pozeráme. Ak chcete napríklad mlieko s vyšším dátumom spotreby, siahnite v regáli až úplne dozadu, tovar s blížiacou sa dobou spotreby nájdete totiž úplne vpredu.
-
Akcie a falošné akcie sú na každodennom poriadku. Niekedy sa ale oplatí pri nakupovaní dobre počítať, napríklad jednotkovú cenu. Potom zistíte, že zďaleka nie vždy sú väčšie balenia výhodné, že akcia „Skvelá ponuka“ neznamená, že je tovar v zľave atď. Tiež si dávajte pozor na čarovné formulky „Už od“ a „Až“. Už od 2,99 znamená, že v ponuke musí byť aspoň jedno tovar za uvedenú cenu (a to nebýva práve ten najlepší). To isté platí u zliav Až 90% - opäť stačí jeden tovar.
Ako sa brániť?
Existuje pár malých trikov, ako sa vyhnúť nátlaku zo strany veľkých reťazcov.
-
Vyhnite sa im. Ak to ide, nakupujte v miestnych obchodíkoch, špecializovaných predajniach a podobne. Ale na to má málokto čas a v neposlednom rade tiež peniaze. Supermarkety hrešia na svoju praktickosť, všetko na jednom mieste.
-
Urobte si zoznam. A hlavne - dodržte ho! Nechoďte nakupovať „niečo na večeru“.
-
Programovo sa vyhýbajte „akciám“. Zarieknite sa, že kúpite naozaj len to, pre čo ste do obchodu prišli.
-
Nakupujte za hotové. A neberte si so sebou kartu. Určite si proste obnos, ktorý miniete, a viac to jednoducho nepôjde. Určite máte plno skúseností a teda aj predstavu, koľko za priemerný nákup dáte.
-
Najedzte sa! Nechoďte do obchodu hladní, to je potom nakupovacia smršť. Nedopustite, aby šiel niekto z vašej nákupnej výpravy do obchodu hladný.
-
Nechoďte pre jednu vec. Pravdepodobne ich kúpite viac.
-
Ak to ide, nakupujte bez detí. Veľa obchodníkov sa snaží dostať do peňaženiek rodičov cez detské priania. A že je im často ťažké odolať.
Všimli ste si niekedy podprahového alebo úplne zjavného ovplyvňovania nákupov v supermarketoch? Je niečo, čo vás naozaj rozčuľuje? Vnímate to ako manipuláciu? Alebo nakupovanie toľko neriešite? Diskutujte na Mimibazari!
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň s priateľmi
Chcete naozaj zmazať článok?
Články môžu komentovať iba prihlásení užívatelia