. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Sedemkrát nie pri chudnutí Tipy a triky

Ak nie je váš metabolizmus vyložene zázračný, pravdepodobne ste už prišli na to, že zhodiť pár kíl nie je vždy úplne jednoduché. A niekedy si sami hádžeme polená pod nohy v dobrej viere, že vlastne robíme všetko správne. A sme unavení, neustále vyčerpaní, nemôžeme sa poriadne sústrediť... a takto zdravé chudnutie vyzerať rozhodne nemá.

Možno to pre mnohých bude novinka, ale keď zdravo chudneme, mali by sme sa cítiť najlepšie za celý život. Pretože zdravé chudnutie znamená aj zdravý životný štýl, ktorému sa „zdravý“ nehovorí len tak pre nič za nič. Aby sme svoju vysnívanú (alebo odporúčanú) váhu dosiahli, musíme totiž urobiť zmeny doslova vo všetkých oblastiach nášho života. Ale nie je sa čoho báť, sú to zmeny k lepšiemu (a až ich urobíme, budeme sa diviť, prečo sme ich neurobili už dávno).

Cvičíme neustále. Možno nám príde, že začať zase chodiť na spinning, do posilňovne, začať behať, chodiť na bedminton a večer ešte ísť na svižnú prechádzku, je dobrý nápad. Ak cvičíme veľa každý deň, zaťažujeme telo vlastne neustálym stresom. Na budovanie svalovej hmoty a stratu tukov je nevyhnutný čas odpočinku a regenerácie, kedy sa vlastne dejú všetky tie zázraky. Ak to s telesnou záťažou preháňame, naše telo bude mať obrovský hlad, bude v neustálom stave šoku, stresové hormóny vyletia do nebeských výšin a budeme zažívať neprimeranú únavu a „zahmlenú“ hlavu. Úplne nám bude stačiť hodinka denne päťkrát týždenne. Maximálne.

Pred cvičením nejeme. Aj to sa zdá logické, kalórie chceme spaľovať, takže si ich nechceme dodávať. Na podanie optimálneho výkonu je ale nutná energia. A tú nebudeme mať, ak sa nenajeme. Ideálne je jesť 2 - 3 hodiny pred cvičením, alebo si dať niečo malé 30 - 45 minút pred ním. Ideálne je kombinácia sacharidov a proteínov. A ak chceme viac pri cvičení spaľovať, môže nám pomôcť troška kofeínu (ak si dáte malú kávu pred cvičením, uvidíte, ako sa budete potiť).

Kardio, kardio, samé kardio. Kardio cvičenie nám cvičí vytrvalosť a jednorazovo vie spáliť pomerne dosť kalórií. Jednorazovo. V našom záujme je ale premeniť svoje telo na stroj spaľujúci kalórie neustále. A k tomu nám pomôže predovšetkým budovanie svalovej hmoty, teda silový tréning. Nemusíme sa báť nárastu svalovej hmoty, keď budeme používať malé váhy, rozhodne sa nám svaly iba vytvarujú, nenarastú.

Vyhýbame sa makroživinám. A vy viete, o ktorých hovoríme. Bielkoviny nikto zo zoznamu neškrtá, cukry a tuky ale áno. A aj keď sú svetom reči, že sa bez nich zaobídeme, nezaobídeme. Sacharidy sú náš primárny zdroj energie, keď ich telu nedodávame, vezme si ju z iných zdrojov. Väčšina z nás si myslí, že z uložených tukov, najskôr na rade sú ale práve bielkoviny, ktoré konzumujeme. Telo si ich rozloží na využiteľnú energiu a odpadové látky, takže naše svaly sa nemajú z čoho budovať. Na vláknine (ako typu sacharidu) a komplexných sacharidoch (škroboch) nie je, na rozdiel od jednoduchých, pridaných cukrov, nič zlé. Podobne sa to má s tukmi. Tuky potrebujeme preto, aby sme si držali optimálne hladiny hormónov, aby sa nám mali v čom rozpúšťať vitamíny A, D, E, K a tak ďalej. Samozrejme nie sú tuky ako tuky, rovnako ako sacharidy ako sacharidy.

Držíme diétu našej kamarátky. Držala ju a schudla päť kíl za tri dni? Neuveriteľné! A pravdepodobne tiež nezdravé. Každé telo, každý metabolizmus, sú unikátne, každému zaberie niečo iné. Určite sa môžeme držať univerzálnych princípov, rozhodne ale nie univerzálnych postupov. Sú medzi nami takí, ktorým vyhovuje jedlo každú hodinu, ale aj takí, ktorým stačí sa najesť raz dvakrát denne (mimochodom, už ste počuli o prerušovanom pôste?). Mali by sme zabudnúť na moderné diéty a trendy v stravovaní. A oveľa radšej sa zamerať na to, čo je vhodné priamo a konkrétne pre nás.

Nejeme dosť. Často máme tendenciu myslieť si, že čím menej kalórií skonzumujeme, tým lepšie. Stará dobrá pravda ale je, že čím menej konzumujeme kalórií, tým viac si spomaľujeme metabolizmus. A tak si v čase diéty zvykneme telo na trebárs polovičný prísun kalórií, než sme mali predtým, vrátime sa potom k stravovaniu, ktoré sme mali predtým, a jojo efekt je na svete. Nezáleží tak moc na tom, koľko kalórií jeme, ale z čoho pochádzajú. Je naozaj rozdiel, či zjeme 1500 kcal vo fast foodu, alebo v zelenine a chudom mäse.

Málo spíme. Spánok, rovnako ako voda, sú pre naše zdravie (nielen chudnutie) úplne zásadné. A o tom, ako a prečo sa na nás prejavuje nedostatok spánku, si môžete prečítať tu.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt