. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Epidémia únavy Zdravie

Nie je náhoda, že sa o tom, že sa cítime unavení, dočítame na každom online i offline rohu. Množstvo ľudí naprieč kontinentmi, pohlaviami aj vekovými skupinami, ktorí zažívajú vlastne neustálu únavu, z roka na rok rastie. A je veľmi pravdepodobné, že aj my patríme medzi nich. Najväčším problémom je, že sme sa vlastne rozhodli „s tým nejako žiť“ a prijať únavu ako takú nejakú novú normu. A to rozhodne nie je dobre.

Chronická únava (ktorú nespôsobila napríklad choroba alebo iné zdravotné príčiny - napríklad ako vedľajší efekt liečby atď.) by sa sa dala nazvať civilizačnou chorobou. Pretože väčšina z jej príčin je spôsobená životným štýlom a s ním súvisiacimi problémami.

  • Ak sa cítime chronicky unavení, ovplyvní to všetky aspekty nášho života. Náš osobný život, ten pracovný, emocionálny, spirituálny a fyzický stav nevynímajúc. Únava pre nás môže predstavovať tiež smrteľné nebezpečenstvo, tiež počet nehôd spôsobených unavenými vodičmi rastie.

Bohužiaľ, naša únava často nie je spôsobená ani prácou, ani fyzickým vypätím, ale starosťami, frustráciou, a neschopnosťou ventilovať (ale často i len formulovať) to, čo nás trápi.

Nedostatok spánku. To, že nedostatok spánku spôsobí únavu, nie je nič prekvapujúce. Správna otázka je, prečo ho máme nedostatok. Plus malá pripomienka, že nie len nedostatočne dlhý, ale aj nedostatočne kvalitný spánok spôsobuje únavu. Ak sa z krátkeho alebo nekvalitného (alebo oboch) spánkov stane zvyk, riskujeme tiež napríklad cukrovku, ochorenia kardiovaskulárneho systému, obezitu, ale napríklad aj zvyšujeme riziko mŕtvice.

  • Spať by sme mali chodiť tridsať minút predtým, než „chceme zaspať“. Túto polhodinku by sme mali využiť na to, aby sme boli v tme, v tichu, v pokoji.
  • Miestnosť by mala byť bez hlukov, tmavá a ideálne tiež relatívne chladná.
  • Ideálne je chodiť spať a vstávať stále v rovnaký čas, každý deň - a to aj cez víkendy.

Stresu je priveľa. Stres je generačná téma číslo jeden. Naše telo je schopné nám dlho naznačovať, že je ho veľa - a je rozhodne dobré naučiť sa tieto signály čítať. Pretože potom sa telo môže jednoducho rozhodnúť, že takto už ďalej nie a urobí nejaké väčšie huncútstvo. V tomto článku si môžete prečítať, aké signály to väčšinou bývajú. Stres ničí telo aj myseľ, to je známa vec. O ktorej si viac môžete prečítať v špeciálnom článku. Okrem toho sme sa venovali taktiež pozitívnym stránkam krátkodobého stresu, o tých si zase môžete prečítať tu. Aspoň vidíte, koľko by sme toho o strese mali vedieť, a prečo je tak dôležité mu predchádzať.

  • Mali by sme sa naučiť vytipovať v živote veci, ktoré nám spôsobujú najviac stresu, a pokiaľ to ide, tak na nich pracovať.
  • Odmietnuť nechať si naložiť ešte viac, keď už cítime, že toho máme tak akurát dosť.
  • Eliminovať zo svojho života ľudí a vzťahy, ktoré sú pre nás toxické. Môže to byť partner, priatelia, ale tiež napríklad rodina.

Zlá výživa. Potrava je naše palivo. A keď budeme do áut čerpať neustále nekvalitné alebo dokonca nevhodné palivo, asi budeme očakávať, že budú problémy. A s naším telom sa to má rovnako. Toto je fakt, ktorý musíme prijať. Všetko, čo ide dovnútra, priamo ovplyvňuje naše fungovanie. A keď telo nefunguje správne, je telo jednoducho unavené z toho, akú energiu musí vynakladať na núdzový režim, pretože na ten kvalitný jednoducho nemá palivo (a k tomu sa pridá ďalších milión problémov).

  • V jedálničku by sme mali uprednostňovať bielkoviny a vlákninu.
  • Každé tri hodiny by sme mali zjesť „niečo zdravé“ (ovocie, zeleninu, orechy…)
  • A keď je to možné, mali by sme jesť viac celozrnných a inak nesprocesovaných potravín. Niekedy stačia aj malé zmeny.

Nedostatok fyzickej aktivity. Nie sme vyvinutí na to, aby sme jednoducho neustále sedeli alebo ležali. Alebo sa vozili v autách alebo hromadnej doprave. Proste na to, aby sme sa nehýbali. Pre človeka je najprirodzenejší neustály pohyb. Väčšina z nás nemá dostatok pohybu, dokonca nezanedbateľná časť z nás nemá pohyb takmer žiadny. A naše telo to jednoducho považuje za nezdravé.

  • O pohybe by sme nemali premýšľať ako o niečom nudnom alebo povinnom. Najviac z neho dostaneme, keď si nájdeme taký, ktorý nás bude baviť.
  • Vhodné je kombinovať ako kardio záťaž, tak tú, ktorá nám pomáha udržiavať a budovať svalovú hmotu. Nebojte sa posilňovania svaly nemusia narásť, ak nebudete zdvíhať veľké váhy, len sa dostanú do svojho prirodzeného tvaru.
  • Kedykoľvek je to možné, hýbte sa. Prejdite sa po kancelárii, choďte poslednú zastávku pešo, choďte so psom. Čokoľvek je lepšie ako nič - v každom prípade.

Ochorenie. Tento zoznam by nebol kompletný, keby sme nespomenuli niektoré možné zdravotné stavy, ktoré majú ako jeden zo symptómov práve únavu. Ak ste vyskúšali zmenu vo všetkých oblastiach, ktoré sme vymenovali, ale stále nič nepomáha, je možné viniť jednu z nasledujúcich príčin - chudokrvnosť, úzkosti, depresie, únavový syndróm, cukrovka, intolerancia k niektorým potravinám, ochorenia srdca, deficit vitamínov a/alebo iných živín, hypofunkcia štítnej žľazy, tehotenstvo alebo infekcie močového ústrojenstva (a všeobecne infekcia všetkého možného druhu).

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt