. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Čučoriedky sú skutočne superpotravina Jedlo

Vitamínová bomba plná antioxidantov, to o čučoriedkach tak zbežne vieme. Tak ako tak patria medzi naše obľúbené letné ovocie. Ale aj tak im stojí za to venovať trošku väčšiu pozornosť. Pretože ich látky sú účinné aj pri extrémnych teplotách, dajú sa zužitkovať aj listy a obsahujú oveľa viac cenných látok, než by sme si na prvýkrát mohli myslieť. Ako ich konzumovať, skladovať a čo všetko môžeme od malých modrých bobúľ čakať?

Čučoriedka obyčajná nie je hneď tak klasifikovaná ako ovocie, na prvom mieste sa uvádza, že ide o liečivku. A úplne oprávnene. V našich končinách sa vyskytuje málo rastlín s takými účinkami, ako je práve ona - čučoriedka, ale niekedy tiež borovnica , čičorietka, hafira alebo čierna jahoda; záleží, z akého regiónu ste.

Čučoriedka obyčajná je pomerne hojne rozšírená takmer všade v Európe, ale aj v Ázii a koniec koncov aj v Amerike a Kanade. Moc sa jej nedarí v suchých pôdach, preto ju na juhu moc nenájdeme. Zaujímavosťou našej čučoriedky je, že ju takmer nemožno podomácky pestovať, jej výskyt je totiž neodmysliteľne zviazaný s niektorými hubami, s ktorými tvoria symbiózu a celý tento komplex jednoducho nie je možné z lesa na záhradku preniesť.

Poklady v čučoriedkach

Vedľa vitamínov a minerálov obsahujú čučoriedky tiež významné farbivá - antokyány. Určite ste si všimli, že keď jete čučoriedky, máte celú pusu modrú. A je to práve toto farbivo (spolu s trieslovinami), ktoré má neuveriteľne pozitívny vplyv na sliznicu celého tráviaceho traktu. Čučoriedky sú skvelou potravinou aj pri hnačkách, pretože spevňujú stolicu, pre ľudí trpiacich hemoroidmi alebo inými črevnými ochoreniami.

Významné sú antioxidačné účinky čučoriedok, pomáhajú napríklad našej opálenej koži s regeneráciou a proti poškodeniam, ktoré jej nadmerným opaľovaním spôsobujeme. Obsahujú pterostilben, čo je antioxidant, ktorý vie regulovať hladinu krvného cukru - sú teda skvelým pomocníkom pre tých, ktorí trpia diabetom druhého typu. Vďaka vysokému obsahu vitamínu C sú tiež vynikajúce pre imunitu. Obsahujú látky, ktoré zlepšujú zrak, majú močopudné účinky, vďaka obsahu minerálov prispievajú k zdraviu kostí, zlepšujú kvalitu pokožky, znižujú krvný tlak, pozitívne pôsobia na kardiovaskulárny systém a okrem iného sú aj vynikajúcou voľbou pri diétach - obsahujú veľa vlákniny, zasýtia a regulujú zažívanie .

  • Čučoriedkové listy sa dajú usušené zvariť na veľmi zdravý čaj. Ako v čučoriedkach, tak v ich listoch, sa nachádzajú termostabilné látky, ktoré nezničíme ani vysokými teplotami (prevarením alebo pečením), ani zamrazením - tieto látky majú predovšetkým antibakteriálne účinky. Čaj z čučoriedkového lístia je preto ideálny nielen na zažívanie, ale napríklad aj na dezinfekciu močového ústrojenstva. Ker samozrejme od lístia neočesávame, ale zbierame popadané lístky, ktoré môžeme potom doma opatrne nasušiť (na svetlozelenú farbu, hnedá už je veľa) a v prípade potreby priebežne dosušovať.
  • Pozor na sušenie a konzumáciu, pretože čučoriedky sú veľmi náchylné na chytanie plesne. Ideálna je preto priama konzumácia alebo zamrazenie.

Pozor! Ľudia, ktorí sa liečia antikoagulantmi, teda lieky na riedenie krvi, by mali byť s konzumáciou čučoriedok opatrní - čučoriedky môžu účinky týchto liekov ovplyvňovať.

A čo kanadská čučoriedka? Tá je jednoduchá na pestovanie, nenáchylná na škodcov a relatívne nenáročná na pôdu. Obsahuje veľa rovnakého ako naša čučoriedka, ale oveľa menej práve modrého farbiva, ktoré má na náš organizmus tak blahodárne účinky. Inak je to ale tiež zdravotný skvost!

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt