. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Ako spoznáme nedostatok vitamínu D? Zdravie

Máme vyváženú diétu, snažíme sa mať dostatok kvalitného spánku, niekoľkokrát týždenne sa cielene venujeme pohybu a cvičeniu, skôr ako vyjdeme na slniečko, natrieme sa krémom s ochranným faktorom... Správne a zdravé voľby robíme dnes a denne v toľkých oblastiach nášho života, ale väčšina z nás si teoreticky pričiňuje na vysoký krvný tlak, cukrovku a ďalšie ťažkosti jednoducho tým, že nemáme dostatok vitamínu D. Ako to spoznáme? A čo je vlastne ten záhadný vitamín D zač?

Na nedostatok vitamínu D môžu poukázať krvné testy, na základe ktorých vám môže lekár odporučiť úpravu režimu, doplnky stravy, prípadne predpísať koncentrovaný vitamín D. Konkrétne vitamín D3, cholekalciferol, je niečo, čo naše telo veľmi potrebuje, ale zúfalo často sa mu ho nedostáva. Tvorí sa totiž v koži priamym vystavením slnečnému žiareniu, konkrétne UVB (takže ho blokujeme oblečením, sklom, ale tiež napríklad krémami s ochrannými faktormi).

Vitamín D nám okrem iného posilňuje imunitu, znižuje riziko rôznych ochorení, posilňuje kosti, pôsobí na metabolizmus vápnika, nervovú sústavu, dokonca bojuje proti depresiám a tak ďalej. Čo všetko „déčko“ v našom tele zmôže, to si môžete prečítať v jednom z našich minulých článkov.

Ako však na sebe spoznáme, že vitamínu D máme málo?

Nadmerné potenie. Aj keď to asi nie je prvá vec, ktorú si všimnete, je nadmerné potenie jednou zo známok nedostatku vitamínu D a jeho následkov. Ak nemáte zvýšenú teplotu a ste v miestnosti, ktorá nie je prekúrená, a aj napriek tomu sa na čele rosíme, skúste zapátrať aj po ďalších symptómoch.

Neočakávaná a nezanedbateľná slabosť. Správna funkcia svalov nie je iba otázkou dostatku železa, pitného režimu, pohybu a tak ďalej. Vitamín D významne prispieva nielen k svalovej sile, ale tiež k správnej koordinácii. Tehotné ženy, ktorým sa mení s pokračujúcim tehotenstvom ťažisko, a starí ľudia tak môžu z vitamínu D čerpať tiež benefity ohľadom koordinácie.

Ak sa vám stáva, že jednoducho zrazu zoslabnete a máte pocit, že ste ako muchy, príčinou môže byť nedostatok vitamínu D.

Krehké kosti. Okolo tridsiatky sa nám prestáva budovať kostná hmota. A nedostatok vitamínu D rozhodne neprispieva pevnosti kostí, naopak. Vitamín D sa významne podieľa na metabolizme vápnika, (nielen) preto ho tak potrebujeme pre pevnosť a silu našich kostí.

Chronická bolesť. Svalov, kostí, kĺbov... aj za tieto problémy môže nedostatok vitamínu D. A dôležitá poznámka pre športovcov - dostatok vitamínu D ovplyvňuje náležitú svalovú regeneráciu po tréningu.

Zlá nálada. Existujú formy depresií, ktoré sú viazané na ročné obdobie, respektíve na obdobie s minimom slnečného žiarenia. Akonáhle sa nevystavujeme slnku, trpí naše telo väčšinou nedostatkom vitamínu D, čo môže viesť k stavom kvalifikovateľným nielen ako zlá nálada, ale ako regulárna depresia.

  • Vitamín D ako nový horčík. Z odborných kruhov znelo v posledných rokoch posolstvo k bežnej populácii - všetci máme málo horčíka, je potrebné ho dopĺňať? Haló okolo tohto minerálu pomaly utícha, na rade je vitamín D. Ten je momentálne považovaný za supervitamín, ktorého chronický nedostatok u západnej civilizácie vedie k mnohým zdravotným problémom. Bežne ho získavame zo slnečného svitu, niektorých potravín a doplnkov stravy. S ohľadom na to, že takmer každý jednotlivý zdroj je nedostatočný, je vhodné kombinovať všetky tri.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt