. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Prekvapenie v žuvačke Tipy a triky

Žuvačka rozhodne nie je nič, nad čím by sme moc premýšľali. Je to jednoducho prostriedok, ako sa zbaviť nepríjemného dychu, mnoho z nás ju má ako dlhodobý zvyk, jednoducho si ju vezmeme, žujeme, časom vyhodíme a je to. Ale aj v tak obyčajnom počinu, ako je žuvanie žuvačky, sa môže skrývať niečo málo hrozieb, ale aj pomerne dosť benefitov. Čo je v moci obyčajnej žuvačky?

Keď opomenieme fakt, že nám žuvačka môže zaskočiť a my sa môžeme udusiť, má sa to s ňou rovnako, ako so všetkým iným v živote, jednoducho všetkého veľa škodí. Žuvanie žuvačiek môže spôsobovať bolesti hlavy aj migrény, a to najmä v období dospievania, rovnako tak môže žuvačka zapríčiniť nadúvanie - pri žuvaní totiž môžeme prehĺtať vzduch. To sa týka predovšetkým situácií, kedy v strese žujeme zúrivejšie, než je bežné. Tým by sme ale mohli potenciálne hrozby, ktoré nám žuvanie žuvačiek prináša, uzavrieť. A čo naopak tie pozitíva?

Regulácia váhy a zdravšie stravovacie návyky

Je to psychologický efekt, stále máme niečo v puse, preto nemáme tak často chute, ktoré sú len z nudy. A že práve také môžu za veľa kíl, ktoré nikto nechce. Samotné žuvanie rozhodne tuk nespaľuje, ale pomáha nám menej jesť a hlavne menej bažiť po drobných „mňamkách“, o ktorých si tak nejako podvedome myslíme, že „sa nepočítajú“, ale na váhe sa väčšinou prejavia.

  • Káva a cigarety. Žuvanie žuvačky pomáha zmierňovať abstinenčné príznaky, ktoré sa môžu prejaviť, keď sme od cigariet alebo kávy dlhšie, než sme zvyknutí. Síce nič z toho nie je ideálny stav, ale ak chceme odvykať či už kofeínu, alebo nikotínu, žuvačka nám môže túžbu pomôcť prekonať.

Zlepšuje pamäť a celkový výkon mozgu

Pomáha nám sa sústrediť, na čo sme možno už nevdojak prišli, keď sme žuvali ako o závod pri písomkách v škole alebo pri ťažkých úlohách v práci. Žuvanie je pohyb, ktorý rozprúdi krv, takže je lepšie zásobovaná krvou (kyslíkom i živinami) celá oblasť hlavy a teda aj mozog.

Proti úzkosti a stresu

Keď si v stresovej situácii dáme žuvačku, je pravdepodobné, že sa budeme cítiť o niečo lepšie, než keby sme si ju nedali. Žuvanie totiž uvoľňuje napätie, ktoré sa v strese alebo pri úzkostiach ukladá v čeľustiach a často tiež spôsobuje napríklad bolesť hlavy. Žuvanie je tiež vhodnou náhradou stresových zvykov, ako je napríklad klepanie nohou alebo hryzenie nechtov.

Pomoc so zažívaním

Tu sa pohybujeme presne na hranici toho, kedy žuvačka môže rovnako tak pomôcť, ako uškodiť. Žuvaním „naprázdno“ vysielame telu signál, že prijímame potravu. Preto sa automaticky zvýši produkcia žalúdočných štiav a enzýmov. Čo je zlé, ak žalúdku jedlo nedodáme (môžeme sa stretnúť napríklad s pálením záhy), ale naopak, ak jedlo dodáme alebo si vezmeme žuvačku tesne po ňom, jedlo lepšie spracujeme a páleniu záhy sa vyhneme.

Proti zubným kazom

Nie je to len reklamný slogan, žuvačky (tie bez cukru) naozaj redukujú riziko vzniku zubných kazov, plaku, ale aj rôznych chorôb ďasien. Čistia totiž ústnu dutinu od zvyškov jedla, ktoré by sa v opačnom prípade mohli hromadiť a narušovať zdravie zubov. Ak nie sme zvyknutí, tak žuvanie žuvačky aspoň 20 minút po každom jedle je rovnako dobré (a možno aj lepšie), než si zuby po jedle čistiť.

Sucho v ústach

Niektoré zdravotné ťažkosti a niektoré lieky (napríklad antidepresíva) majú ako sprievodný jav sucho v ústach. Tento nepríjemný stav sa dá celkom hravo vyriešiť žuvaním žuvačky, ktorá stimuluje produkciu slín až niekoľkonásobne.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt