. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Cvičiť ráno? Stačí sa pretiahnuť! Tipy a triky

Veľa vecí, ktoré zaradíme do svojej rutiny, sa jednoducho oplatia. Ak chodíte ráno cvičiť, možno radšej než záverečnému pretiahnutiu venujete tých pár minút navyše kardiu. Možno ráno cvičiť nechodíte a doprajete si tieto hodiny popoludní, a tak ráno vlastne telo len nakŕmite a oblečiete. Možno nechodíte cvičiť vôbec - v tom prípade je aspoň správne pretiahnutie vecou, ktorá by vaše ráno mala sprevádzať každodenne. Pretože správne pretiahnutie má vplyv nielen na svalovú relaxáciu.

Aj počas dňa vie správne pretiahnutie urobiť zázraky. Ráno potrebujeme telo dostať do režimu, kedy sa po dlhej nehybnosti tak nejako všetky kolieska usadia do správnych drážok. Ono sa to počas dňa stane tak nejako samovoľne aj samo, ale v takom prípade si rozhodne neužijeme dobu, než sa tak stane.

Čo všetko treba pretiahnuť?

Zrána musíme opatrne. Svaly sú skrátené, zvlášť ak spíme v nejakej skrčené pozícii (a to nie je až tak nezvyčajné, že?). Vstaneme a trošku sa rozhýbeme, prípadne si dáme sprchu, ktorá svaly ľahko uvoľní.
Nikdy by sme nemali preťahovať nezohriate svaly, takže ak si ráno nedopriavate teplú sprchu, skúste pred pretiahnutím aspoň chvíľu rýchlo prešľapovať na mieste. A potom ideme na to - chrbát, brušné svaly, paže, nohy (svaly na stehnách - predných i zadných, lýtka). Nebojte sa, nie je to žiadna veda, všetky takéto pretiahnutia urobí človek cvikmi, ktoré dôverne pozná.

  • Ako prvé sa pretiahneme tým najklasickejším spôsobom. Ideálne postojačky zdvihneme ruky nad hlavu a snažíme sa vytiahnuť sa z pása čo najvyššie. Toto možno už dávno robíte, bez toho aby ste si to uvedomovali.

  • Nasleduje pár hlbokých nádychov a výdychov, ktoré nám uvoľnia medzirebrové svaly a otvoria hrudník.

  • Potom skúsime opatrne a pomaly čo najhlbší predklon - ale pozor, aby sa vám nezatočila hlava! Skúste ísť čo najhlbšie a pomaly, kolená nechajte prepnuté. Skúste položiť dlane až na zem a hlavou sa snažiť dotknúť kolien. Pomaly späť, nezabudnite zhlboka dýchať a nezatvárajte oči! Tu okrem chrbta a paží preťahujeme tiež lýtka a zadnú stranu stehien.

  • Po predklone nasleduje záklon. Podložte si dlaňami bedrá a zakloňte sa, úplne voľne vyveste hlavu. Napnuté kolená, spevnený zadok.

  • Potom zarotujte hrudníkom s rukami v bok. Boky sú na mieste, hlava ide kúsok napred a otáčame celým telom najskôr zľahka a potom do čo najkrajnejších pozícií.

  • Ako posledné si dáme pár výpadov na pretiahnutie prednej strany stehien.

Zdá sa vám to až neuveriteľne banálne? Verte, že aj týchto pár mikrocvikov na pretiahnutie, hoci nezaberú viac ako dve minúty, urobia s vaším telom zázraky. Aké konkrétne?

Budete čulí. Pretože ste si rozprúdili krv do tých najväčších svalov v tele, krvný obeh je to čo po našom tele rozvádza energiu, takže máme vyhrané. A veľké plus je, že takéto pretiahnutie môžete zopakovať kľudne aj o tretej popoludní, keď už ani druhá šálka kávy nepomôže na sústredenie.

Budete stabilnejší. Vďaka aktivácii svalov vám bude menej hroziť, že sa trebárs pošmyknete, zakopnete alebo inak stratíte rovnováhu. Preťahovanie, zvlášť ak zaradíte nejaké sofistikovanejšie cviky napríklad z jogy, bude mať vplyv na vašu rovnováhu a vnútorný svalový systém.

Budete pohyblivejší. A menej náchylní na bolesť svalov, kĺbov alebo chrbtice (a k tým sa počíta tiež bolesť hlavy!). A z nasledujúceho cvičenia vyťažíte maximum - pretiahnutí už čiastočne budete a dostanete sa hlbšie do pozícií, dlhšie vydržíte.

Budete menej v strese. Telo je možné málinko oklamať. Stres má aj fyzické prejavy, okrem najčastejších zažívacích ťažkostí, je to aj svalová a kĺbová tenzia. Ak máte ramená skoro pri ušiach a chrbát bolí, je možné, že je to zo stresu. Ak na to pôjdeme obrátene a tieto telesné príznaky preťahovaním odstránime, telo si nebude „myslieť“, že je toľko v strese, koľko je.

Ak chodíte cvičiť, spýtajte sa trénera na ideálne naťahovacie cviky, ktoré by boli vhodné vám na mieru. Ak chodíte na jogu, vezmite si za príklad niektoré z úvodných cvikov. Veľa ranných naťahovacích cvičení sú zároveň tiež meditačné, a kto z nás si ráno nezaslúži trochu pokoja pre seba?

Ale aj úplne jednoduché a prirodzené ranné pretiahnutie, ak sa stane z neho rutina, nepomerne investovanému času vylepší váš život. Skúste to 14 dní a uvidíte. Mimochodom - vedeli ste, že z akejkoľvek činnosti sa stane zvyk, keď ju sústavne opakujeme po dobu 21 dní? Takže stačí vydržať tri týždne a z čohokoľvek sa stane rutina!

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2017 Affectio s.r.o. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Kontakt | Nájdete nás na Facebooku