. .. .. .. .. .. .. .
. .

Najhoršie ingrediencie do šalátov Jedlo

Zhodneme sa na tom, že šaláty jeme preto, že sú zdravé? A že obsahujú oveľa menšie množstvo kalórií než napríklad sviečková so šiestimi? Predpokladajme, že áno. Ale niekedy si šaláty (aj tie v reštauráciách) nechávame kaziť zbytočnými ingredienciami, ktoré nie sú ani tak žiaduce, nieto zdravé. Čím si zdravotné a redukčné benefity zdravého stravovania zbytočne kazíme?

V niektorých prísadách, ktoré do šalátov pridávame či už v dobrej viere, z nevedomosti alebo so zámerom dodať šalátu viac chuti, je ale úplne neprimerané množstvo cukru. A vyhýbanie sa zbytočnému cukru v akejkoľvek forme je jeden z dôvodov, prečo si šalát dávame, no nie?

  • Balzamikový ocot (balzamový ocot čiže balsamico). Pravé talianske balsamico zreje v sudoch až dvanásť rokov, až potom dostane tú pravú chuť. Vyrába sa zahustením vínneho muštu a rozhodne nie je lacnou záležitosťou. Preto v reštauráciách väčšinou dostávame „balzamikový ocot“ komerčného typu, teda vínny ocot zahustený a zafarbený karamelom, dochutený cukrom a textúrovaný kukuričným sirupom.

  • Dresingy bez tuku. Hystéria okolo obsahu tuku v potravinách je úplne neoprávnená... predovšetkým preto, že náhradou umelo odstráneného tuku býva práve cukor. A v dresingoch, ktoré sú napríklad smotanového základu a sú deklarované ako „bez tuku“, je podiel cukru zdravému jedlu úplne neadekvátne vysoký.

  • Sušené ovocie. Hrozienka, brusnice, datle alebo napríklad figy sú vo svojej sušenej variante vlastne takými prírodnými sladkosťami. Sú to perfektné zdroje energie na výlety, ale v šaláte?

  • Glazované čokoľvek. Väčšinou ide ale o mäso a ryby, občas sa objaví glazovaná zelenina (napríklad cibuľky). Keď vidíte glazované pečivo, ako sú napríklad šišky alebo šatôčky, asi to nepovažujete za zdravú vec. A rovnako tak je tomu v prípade mäsa a ostatných ingrediencií, ktoré prešli úpravou cukrom, medom alebo sirupom. (O glazovaní vajcom alebo inými technikami sa tu samozrejme nebavíme.)

  • Kandizované alebo karamelizované orechy. Orechy sú perfektné a zdravé jedlo, obsahujú veľa bielkovín, zdravých tukov, vlákniny a iných látok, ale akonáhle ich nadopujeme cukrom, razom sa z nich stane sladkosť. A to predsa nie je zámer, no nie?

Ako to napraviť?

Samozrejme si nemusíte nechať diktovať svoj jedálniček menu v reštauráciách. Všetky ingrediencie sa dajú zmeniť a požiadať o malú zmenu v recepte nie je nič neobvyklé. Ale urobiť si zdravý šalát podľa vlastných predstáv nie je nič zložité.

Začnite výberom správneho „lístia“. Čím tmavšie, tým viac živín obsahuje. Toľko populárny ľadový šalát nie je najlepšou voľbou, v podstate sa môže stať, že jeme vodu a pesticídmi zabalené v troche vlákniny a pár vitamínoch. Siahnite radšej po kelu kučeravom, rímskom šaláte alebo baby špenáte. Potom je treba
pridať farbu, ideálnou zeleninou sú reďkovky, uhorka, paprika alebo šampiňóny - to všetko s minimom cukru. A bielkoviny? Kuracie prsia bývajú prvou voľbou, ale nemali by sme zabúdať ani na morské plody, lososa alebo hovädzie. Vyhnúť by sme sa mali smaženému (samozrejme) a mäso si pripraviť čo najviac „prírodne“. Tuky sú tiež treba. Avokádo, orechy alebo už vyššie spomínaný losos, to všetko ich šalátu dodá. A keď už dresing, tak domáci! Vyhnete sa všetkému, čo do tela dostávať nechcete, a rozhodne vám ich výroba nezaberie viac ako pár minút. ...ale nejaké tie cukry sú predsa len treba. Čím zložitejšie, tým lepšie (dlho sa rozkladajúce, teda potraviny s nízkym glykemickým indexom). Fazuľa, quinoa alebo cícer sú to pravé aj vďaka obsahu bielkovín!

Tip Mimibazara: Všetky uvedené ingrediencie v šalátoch samozrejme nekonzumujeme v nijak zásadnom množstve. A ak nám chutia, tak prečo si ich v šalátoch nedopriať? Odpoveď je jednoduchá - záleží na tom, aký je váš konkrétny príjem cukrov. Tie sú v súčasnom stravovaní jedným z najväčších problémov, a ak sa snažíte aj redukovať svoju váhu, je aj malá zmena v stravovaní smerom k lepšiemu vynikajúca. Ak pre seba chcete urobiť niečo naozaj zdravé, je škoda kaziť si to maličkosťami, ktorým je možné sa ľahko vyhnúť...!



Publikované



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt

© 2004-2022 CZECH NEWS CENTER a.s.