. .. .. .. .. .. .. .
. .

„Opálenie“ bez opaľovania Móda a krása

Nielen cez zimu, ale ani v lete často nechceme alebo nemáme čas vysedávať na slniečku, napriek tomu by sme ale radi mali pekne tónovanú pokožku. Niekedy stačí úplne máličko. Nemusíte navštevovať solárium, nemusíte sa strachovať z nežiaducich účinkov slnečného žiarenia na našu pokožku. Všetko, čo treba urobiť, je zaradiť do jedálnička tie správne potraviny.

Je to vlastne jednoduché. Kľúčom k sýtejšie farbe pokožky sú karotenoidy, prírodné nielen farbivo, ale aj antioxidanty. Tie telo skladuje v tukových vrstvách najbližšie pokožke, a teda tak spôsobuje prirodzené tmavnutie kože, respektíve zvýšenie sýtosti jej farby.

Nie je oranžová ako oranžová

Keď hovoríme o karotenoidoch, mnoho z nás si predstaví oranžový odtieň pokožky (ako ten, ktorý získame nepremyslenými návštevami solárií). Je pravda, že karotenoidy menia tón pokožky z ružovej alebo modrasto bledej „dožlta“. Taký farebný podtón si ale automaticky spájame so zdravím, vitalitou a aktivitou. Podľa hesla „nič sa nemá preháňať“ môžete konzumáciou karotenoidov udržiavať pokožku krásne sýtu, príjemne tmavšiu a v prirodzených farbách.

Čo a kde sú karotenoidy?

Karotenoidy sú farbivá v ovocí a zelenine, ktoré vznikajú fotosyntézou a sú okrem iného tiež veľmi silnými antioxidantmi, zaznievajú dokonca hlasy, že silnejšími než vitamín E. Pre nás najpodstatnejšími karotenoidmi sú (okrem stoviek ďalších) alfa karotén, beta karotén, lykopén a luteín.

Nájdeme ich v mrkve a tekvici (alfa a beta karotén), lykopén v ovocí a zelenine, ktoré sú červené (predovšetkým paradajky, melón, grepfruit, červené ríbezle) a luteín napríklad v špenáte alebo žltočervenej zelenine a ovocí. Zaujímavosťou lykopénu je to, že sa uvoľňuje pri vysokých teplotách, takže ho je oveľa viac v paradajkovej šťave alebo pretlaku než v surových paradajkách.

Ako na to?

Jednoducho, proste zaradíte hlavne lykopén a alfa a beta karotén do svojho jedálnička, ideálne nie vo forme doplnkov stravy, ale vo forme čerstvej zeleniny. Najlepšou formou sú tepelne spracované paradajky.

Ale pozor: Pri nadmernej konzumácii karotenoidov môže dôjsť k stavu zvanému karotenóza. S tou sa najčastejšie stretávame u malých detí alebo vegetariánov a vzniká nadmerným príjmom beta karoténu. Ten tiež spôsobuje trošku neprirodzene oranžovú farbu, preto je pre našu vizáž lepšie konzumovať spomínaný červený lykopén.

Publikované



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt

© 2004-2022 CZECH NEWS CENTER a.s.