. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Zdravé jedlá... ktoré vlastne zdravé nie sú Jedlo

V rámci zdravého životného štýlu nám nemusí zďaleka ísť len o znižovanie váhy, niekedy proste zdravým jedlom a športom vyjadrujeme to, že sami sebe nie sme jedno. Lenže vyznať sa, čo je vlastne naozaj zdravé a čo nie, môže byť niekedy naozaj problém. Niekedy sa naučíme jesť potraviny, o ktorých presvedčenie, že sú zdravé, síce vládne, ale neprávom. Ono totiž naše zdravie je záležitosť veľkého biznisu. Čo často jeme v domnení, že pre seba robíme len to najlepšie... a pletieme sa?

Džúsy

Máte chuť na pomarančový džús? Dajte si pomaranč. Ak túžite po tom jablčnom, zjedzte jablko. Urobíte svojmu telu omnoho väčšiu službu. Veľa džúsov (samozrejme, že nie všetky), sú vlastne len voda, veľa cukru, nejaké to farbivo a mizivé percento ovocia, občas ešte ani nie toho, ktoré je avizované na obale. Ak chcete telu prinášať benefity, ktoré má z ovocia, je potrebné dať si ovocie. A cukor, ktorý je obsiahnutý v nápojoch, jednoducho nepotrebujeme.

Celozrnné“ pečivo

Samozrejme, málokto si bude v hypermarkete žiadať zloženie „tmavej“ bagety. Ale nebolo by to na škodu - dozvedeli by sme sa, ako sme sa nechali nachytať. Čokoľvek je tmavšie než obyčajné biele pečivo, veľa z nás považuje za celozrnné, a teda zdravé (alebo aspoň zdravšie), s vyšším obsahom vlákniny. Veľa „tmavého“ pečiva je ale iba zafarbené a obohatené maximálne tak o prímesi zbavené všetkej svoje nutričné hodnoty.

Cereálie

Typické ranné cereálie, ako ich poznáme z televíznych reklám, sa nás snažia presvedčiť, že ich konzumáciou dodávame telu vlákninu, vápnik, vitamíny... a podobne. U mnohých z nich je to ale minimálne sporné. Rôzne procesované ingrediencie, ktoré v cereáliách sú, nielen, že telu nedodávajú to, čo potrebuje, ale sme po nich hladní už za sotva pár minút. Ono si totiž telo povie, keď sa mu nedostáva výživy, ktorú potrebuje - a to napriek počtu kalórií, ktoré sme do seba rannou miskou lupienkov dostali.

Müsli

Ak si nerobíte svoje vlastné müsli doma, to kupované je stávka do lotérie. V mnohých prípadoch sú totiž počas procesu spracovania z müsli, rovnako ako v prípade tmavého pečiva, odstránené takmer všetky nutričné hodnoty a nahradené sú jednoduchým cukrom. Takže áno, müsli tyčinka vás zasýti, ale opäť len na chvíľu a nie práve najlepším spôsobom.

Iónové a ostatné športové nápoje

Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté. Táto univerzálna pravda platí aj v prípadoch športových nápojov. Nech už je vaša strava vyvážená akokoľvek, to, čo je v športových nápojoch obsiahnuté okrem vitamínov a minerálov, málokto potrebuje. Ide predovšetkým o farbivá, ale aj látky, ktoré nie sú povolené vo všetkých krajinách, čo už môže byť varovné znamenie. Navyše - pridávaná kyselina citrónová môže pôsobiť veľmi zle na zubnú sklovinu.

Ak potrebujete doplniť ióny, nie je nič lepšie, než si do pohára teplej vody rozmiešať lyžičku medu, citrónovú šťavu a štipku kamennej soli. Tento nápoj dodá vášmu telu všetko, čo je potrebné, navyše v tej najprírodnejšej možnej forme.

Nízkotučné jogurty

Čím ďalej od prirodzenej formy, tým menšia nutričná hodnota pre telo. Kým grécke a plnotučné jogurty majú pre telo skvelé benefity v podobe probatik a vápnika, nízkotučné verzie obsahujú oveľa menej až zanedbateľne týchto vecí. Spoločne s kalóriami totiž pri procese výroby tak nejako odchádzajú aj tie prospešné veci.

A potom tu máme paradox - čo sa na chuti odobralo, musí sa pridať. A to, že v jogurtoch nie je tuk, nemusí nutne znamenať, že v nich nie je cukor. Alebo sladidlá. A farbivá. A príchute.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2017 Affectio s.r.o. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Kontakt | Nájdete nás na Facebooku