Zobraziť přihlasovací formulár

Konštruktívna kritika bez hádky?

  • Publikované:
Konštruktívna kritika bez hádky?

Sami dobre vieme, že mužský a ženský mozog, respektíve argumenty, náhľad na veci a ich riešenie, sú proste odlišné. Môžete byť úplne kompatibilné osobnosti, ale, a to hovoríme bez predsudkov, zďaleka nie každé vaše vyjadrenie sa stretne s maximálnym pochopením Nedaj bože vyrieknuté v rámci konfliktu. Jednoducho pri hádkach sa často nechávame strhnúť emóciami a argumentmi, hoci pravdivé, môžeme podať tak, že protistranu skôr vytočíme, než aby si z našej reči niečo vzala. Ako podať kritiku konštruktívne tak, bez toho aby lietali vzduchom zlé slová, vyhrážky alebo taniere?

Nemáme pre vás žiadny návod na nejaké hry alebo manipuláciu - ako prinútiť partnera, aby urobil to, čo chcete, tak to nefunguje. Najdôležitejšie je si uvedomiť, že jediné, čo máte pevne v rukách je váš spôsob komunikácie, vaše rozpoloženie, vaše slová. Nie partnerove reakcie. To, na čo sme sa zamerali, sú body, ktoré uvážiť pred tým, než sa rozhodnete vysloviť, že vám niečo vadí, vadilo, s niečím nesúhlasíte alebo je podľa vás objektívne zle.

Zhodnoťte svoje pocity. Vieme, že keď nás niečo naštve, občas vidíme čierne. Ak chceme ale problém vyriešiť a neriskovať len momentálnu ventiláciu, je dobré sa na chvíľku zastaviť a pôvod svojho hnevu, smútku alebo sklamania zanalyzovať. Čo konkrétne vás tak rozladilo? Ste si istí, že emocionálne reagujete na konkrétnu situáciu a nie na problémy z minulosti? Nepridáva sa do emócie náhodou trebárs boliestka z minulého vzťahu, na základe iných skúseností? Je vaša emócia voči partnerovi jednoducho fér?

Každý z nás je komplexom vlastností a skúseností, ktoré sa medzi sebou nielen prelínajú, ale tiež prenášajú. Preto by sa asi nemalo stávať, že v jednej hádke prenášate na partnera svoje pocity z minulosti. Takáto vlastná analýza je veľmi ťažká, niekedy pod návalom momentálnych emócií až skoro nemožná, ale dá sa natrénovať.

Správny čas. Načasovanie je veľmi dôležité. Ak chcete podať konštruktívnu kritiku, treba jednak zvládnuť svoje emócie, ale zároveň tiež vybrať správny čas. A správny čas je nielen doba, kedy ste pripravení hovoriť, ale zároveň doba, kedy je partner pripravený počúvať. Po náročnom dni v práci alebo stresuplnom období asi nie je úplne najlepší moment na vážny rozhovor. Ak je jeden z vás unavený, vyčerpaný alebo sa plne nesústredí, je rozumné s rozhovorom vyčkať.

Nie len hovoriť, ale aj počúvať je potrebné. Áno, v momente, keď máte čo povedať, chcete hovoriť, to je logické. Ale aby sme poznali všetky fakty, počúvať musíme. A čo viac, musíme informácie prijať a spracovať. Ak sme si vytvorili nejaký predpoklad, je možné, že informácie druhej strany nám našu argumentáciu rozmetajú na prach. Preto je dobré nepristupovať k „hádke“ moc osobne, kým nie sú karty na stole. Nie je to ja vs. ty, ale spoločná situácia, ktorú by sme mali chcieť vyriešiť.

Pozor na predpoklady. Dvakrát meraj, raz rež. Zlaté pravidlo, na riešenie problémov medzi partnermi obzvlášť. Nie je dobré vyvodzovať závery na základe predpokladov, to je potom zarobené na väčšiu drámu, ako je nutné. Pre závery je nutné poznať všetky fakty, nie len časť príbehu. A človek sa nedozvie, kým sa nespýta. Takže pozor na unáhlené súdy, kým nemáte v rukách všetky informácie. Často sa stáva, že pohľad na vec, ktorý závery vytvorí, je len čiastočný.

Nezabúdajte na veci, ktoré robí partner dobre. Cez čierny závoj akútneho naštvania často zmažeme, tie dobré pocity, ktoré vďaka partnerovi máme. Ako veľmi je fér ventilovať niečo, čo nie je dobre, ale niečo, čo je nadštandardne dobre, nie? Skúste to zahrnúť nielen do svojich úvah, ale tiež do konkrétnej výpovede, rovnako, ako v práci dobre funguje princíp „dve pochvaly na jedno pokarhanie“, mohli by sme sa k tomu v osobnom živote aspoň priblížiť.

Majte na pamäti, že sa „hádate“ s človekom, s ktorým zdieľate celý svoj život. A zdieľať naďalej chcete. Zo žiadnej hádky alebo argumentácie by nemali do budúcnosti zostať zlé pocity alebo nedoriešené záležitosti. Pretože sa potom pridajú k novým problémom a umocnia ich. Je maximálne fér veci riešiť, vyriešiť a už sa k nim nevracať. Nezabúdajte, že v hádkach nejde o ospravedlnenie ani uznanie, kto mal pravdu. Najväčším výsledkom celej hádky je vždy len zmena do budúcnosti.

A čo konkrétne môžeme zlepšiť na našej komunikácii? Pozrite sa na 4 slová, ktoré ničia vzťahy.

Články môžu komentovať iba prihlásení užívatelia

Komentáre k článku