. .. .. .. .. .. .. .
. .

Zlá imunita, pleť aj hojenie rán? Môže za to zinok. Zdravie

Minerály všeobecne prospievajú nášmu telu viac, ako sme si možno mysleli. Hoci celkovo tvoria len necelé tri percentá našej hmotnosti, sú zodpovedné za procesy, bez ktorých telo jednoducho nemôže správne fungovať. Medzi minerály, ktoré naše telo potrebuje absolútne nekompromisne, patrí zinok. A to nielen pri vývoji, ale aj v dospelosti. Ako zistíte, že ho máte nedostatok? A v akých potravinách sa bežne vyskytuje?

Minerály v ľudskom tele pôsobia ako súčasť enzýmov, spolupodieľajú sa na tvorbe kostí, zubov, majú zásluhu na distribúcii kyslíka a vôbec, zastávajú mnohé ďalšie, nenahraditeľné funkcie. Konkrétne zinok má zásadný vplyv na správny vývoj organizmov, a to nielen živočíchov, ale aj rastlín. V ľudskom tele ide o jeden z najdôležitejších minerálov, podieľa sa na imunite, zdraví kože, hojení rán a plodnosti.

Ako spoznáte nedostatok zinku?

  • Zlý stav pleti, predčasné starnutie, akné.

  • Slabá imunita, časté chrípky a prechladnutia.

  • Túžba po výrazných chutiach, najmä sladkom a slanom jedle.

  • Nedostatok energie, väčšia únava.

  • Vypadávanie vlasov.

  • Nechcený úbytok na váhe.

  • Zhoršenie zraku.

  • Výrazný zápach potu.

  • Časté hnačky.

  • Pomalé hojenie rán, častejšie zápaly (napríklad afty).

  • Zhoršenie (i strata) čuchu a chuti.

  • Je dobré skontrolovať hladinu zinku, ak riešite neplodnosť (zhoršená funkcia vaječníkov, môže aj za znížený počet spermií).

Tip Mimibazara - rýchly test: Ak máte k dispozícii sulfát zinku, vezmite si jednu čajovú lyžičku a dajte si ju do úst. Ak nepocítite žiadnu chuť, bude vám to jednoducho chutiť ako voda, máte v tele pravdepodobne vážny nedostatok zinku. Až v prípade, že vám bude chuť extrémne nepríjemná s kovovým nádychom, mala by byť hladina v poriadku.

S čím nám zinok pomáha

Zinok aktivuje stovky enzýmov a obsahujú ho štruktúry radu bielkovín. Reguluje tiež produkciu niektorých hormónov, pomáha udržiavať správnu hladinu inzulínu (preto ovplyvňuje aj chute do jedla). Je potrebný pre správne fungovanie imunitného systému, bez neho si nás bežné prechladnutie aj chrípka nájdu veľmi ľahko. A čo horšie, len tak sa ich nezbavíme. U detí môže nedostatok zinku zapríčiniť oneskorenie telesného aj duševného vývoja, jeho dostatok je podmienkou správneho pohlavného vývoja aj stavu u mužov (je vo veľkej miere obsiahnutý vo spermiách).

V čom ho nájdeme?

Teoreticky by sme mali bežnou stravou prijímať zinku dosť. Lenže - mnohé diéty, životné štýly a nešváry nám zhoršujú jeho vstrebávanie. Napríklad pri nadmernej konzumácii tučných alebo sladkých jedál môžeme prijímať zinku dosť, ale telo ho dostatočne nevstrebe. Rovnako tak pôsobia aj potraviny s vysokým obsahom vlákniny - v prípade, že užívate zinok ako doplnok stravy, nemali by ste ich konzumovať v rozsahu niekoľkých hodín pred i po tabletke zinku.

V bežnej strave sa zinok vyskytuje najmä v
červenom mäse, pečeni, v strukovinách (najmä fazuli), v rôznych druhoch orechov, tekvicových semienkach, celozrnnom pečive, v mliečnych výrobkoch, morských plodoch (predovšetkým ustriciach).

Pár užitočných tipov

  • Po zinku vo forme doplnku stravy by ste mali siahnuť napríklad v prípade, že riešite problémy s pleťou. Každopádne si ale zvoľte správnu formu - sulfáty zinku sú všeobecne považované za horšie znášané aj vstrebateľné, najlepšie si vedú chaláty zinku, konkrétne pikolinát, glukonát a citrát; organicky viazaný zinok.

  • Mnohým ľuďom konzumácia zinku v tabletách dráždi žalúdok a prepadá ich nevoľnosť, dokonca zvracanie. Tieto stavy sa dostavujú predovšetkým v prípade, keď tabletky zinku konzumujete nalačno.

  • Nedostatkom zinku sú ohrození predovšetkým alkoholici, fajčiari a tí, ktorí konzumujú veľa cukru, prípadne vegetariáni, pretože zinok zo živočíšnych zdrojov vstrebávame oveľa lepšie než z tých rastlinných.

  • Odporúčaná denná dávka zinku pre dospelého človeka je 15 - 25 mg. Jeho potreba sa zvyšuje počas tehotenstva, dojčenia, pri cukrovke (nedostatok zinku tiež zvyšuje náchylnosť organizmu k cukrovke) alebo pri dlhodobo zvýšenej telesnej námahe.

Publikované



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt

© 2004-2022 CZECH NEWS CENTER a.s.