Zobraziť přihlasovací formulár

Čo by sme mali deti naučiť do ich desiatich rokov

  • Publikované:
Čo by sme mali deti naučiť do ich desiatich rokov

Je toho neskutočné množstvo, samozrejme. Teraz ale necháme bokom veci, ako je chodiť, hovoriť, hovoriť prosím a ďakujem alebo si umývať ruky po príchode z vonku. Hovoríme o veciach, ktoré by sa už dali považovať za „dospelé“. Pretože podľa hesla „čo sa v mladosti naučíš...“ je naozaj prezieravé, aby budúce generácie našich detí boli pripravené na „skutočný život“.

Na základných školách bolo kedysi bežné, že sa vyučovalo varenie, dielne, starostlivosť o rastliny, záhradu. Dnes to tak často už nie je a mnohým deťom to môže časom chýbať. Ale ani vtedy nebolo múdre spoliehať len na školu, veľa z týchto a ďalších zručností sa dá „natrénovať“ doma. A my, ako rodičia, dostaneme veľký bonus v podobe snaživého a pomáhajúceho potomka.

Zasadiť semienko. Možno nie je nutné učiť naše deti vyložene záhradníčiť, aj keď možno sa to bude hodiť viac, než si teraz myslíme. Ale základná starostlivosť napríklad o izbové rastliny, k čomu sú dobré, ako sa o ne starať, ako spoznať, že je s nimi niečo v neporiadku a čo to môže byť, alebo napríklad odstraňovanie buriny zo záhonov a výsadba sadeníc... proste aké sú naše možnosti a schopnosti. A nikde nie je napísané, že sa to nemôžeme začať učiť spoločne.

Navigovať. V dnešnej dobe elektronických navigácií je to skoro až vzácna zručnosť. Čítať v mape? Vedieť sa orientovať podľa toho, kde sme, nie podľa toho, kde nás lokalizuje družica? Dávať pokyny niekomu, kto šoféruje, chodiť pešo? Ono sa to beztak raz bude ešte hodiť. Vedieť obsluhovať elektroniku je viac ako dôležité, ale orientovať sa v off line svete tiež. Ako na to? Môžete pripraviť napríklad honbu za pokladom, skúsiť geocaching, nechať deti, nech vás navigujú cestou do obchodu a tak ďalej.

Zabaliť darček. Pripadá vám to ako hlúposť? Balenie darčekov je zábavná cesta, ako deti učiť priestorovú orientáciu, predstavivosť a odhad, rovnako tak napríklad cibriť jemnú motoriku. A spája sa s tým mnoho z etikety, napríklad že je potrebné vždy odstrániť cenovku a prečo, k akým príležitostiam a prečo sa dávajú darčeky, a tak ďalej.

Zatĺcť klinec. Môže sa vám zdať, že zatĺkaniu klincov už odzvonilo. Ale ako si zavesiť na stenu obrázok? Drobučké práce okolo domácnosti, ktoré zahŕňajú skrutkovač, kladivko alebo kliešte sú časom veľmi užitočné. Človek nezostane bezradný, keď má aspoň nejaké tušenie, ako veci fungujú a ako vziať do ruky náradie. Áno, aj dievčatá.

Pripraviť jednoduché jedlo. V kuchyni sa toho odohráva veľa. Aj malé deti môžu asistovať, pomáhať a sem tam niečo „uvariť“. Ide o naše nervy. Nemali by sme ich stratiť, keď niečo vylejú, rozbijú alebo rozsypú. S malými deťmi začíname zľahka, môžu si pripraviť jogurt s ovocím alebo niečo podobné. Deti okolo piatich rokov už si môžu namazať krajec chleba maslom, medom, džemom alebo čímkoľvek, čo im chutí, a neskôr, keď už im je okolo sedem, môžeme zapojiť bežné spotrebiče, ako sú napríklad mikrovlnná rúra alebo sendvičovač. Samozrejme roky sú vyložene orientačné. Ale pri príprave jedla by sa deti aspoň motať mali. Aby potom nehľadali otvárač na vajíčka.

Ako nakupovať. Deti by si mali všimnúť, že keď ideme nakupovať, neládujeme košík sladkosťami a zemiačikmi. Môžeme im vysvetliť, prečo kupujeme napríklad maslo, mlieko, vajíčka alebo múku, ryžu a zemiaky a všetko to, čo je nevyhnutné. Vrátane upratovacích prostriedkov a kozmetiky. Aby mali trošku predstavu o tom, že nákupy na prevádzku domácnosti nie sú len o tom, či im donesieme lízatko. Môžeme ich nechať zaplatiť, hrať s nimi v supermarketoch hry, kto nájde najskôr - doplňte sami -, a tak ďalej.

Napísať list. Že je to v dnešnej dobe zbytočnosť? Ťažko povedať. Písanie rukou je ale rovnako podstatné, ako písanie na klávesnici. Ale listy, respektíve korešpondencia, majú svoje náležitosti. Viac sa o tom deti samozrejme budú učiť v škole, ale my máme možnosť s deťmi písať listy, do ktorých budeme kresliť obrázky, zalepíme obálku, napíšeme adresu, nalepíme známku... však to poznáte. Môžeme si povedať, ako funguje pošta, a tak ďalej.

Ošetriť drobné poranenie. Tu asi nie je čo vysvetľovať. Ktokoľvek sa kedykoľvek môže porezať, odrieť, popáliť a podobne. Vedieť, že sa rany musia dezinfikovať a prelepiť, alebo napríklad chladiť a nechať na vzduchu, to všetko by sme deti mali naučiť. Pretože s nimi večne nebudeme a vek lezenia po stromoch a hier vonku je tu.

Pranie. Divili by ste sa, koľko mladých dospelých v živote neprišlo do kontaktu s automatickou práčkou. Všetci, ktorí perieme, vieme, že to jednoducho nie je žiadna veda. A preto by sme sa nemali báť do tajov triedenia a prania bielizne a rozpoznávania pracích prostriedkov zasvätiť aj naše deti. Je to činnosť, s ktorou ich môžeme s kľudným svedomím nechať pomáhať, a časom ju môžu vykonávať úplne samostatne. Samozrejme s drobným rizikom. Ale on sa aj majster tesár niekedy utne.

  • Upratať kúpeľňu. Čistá kúpeľňa je základ hygieny, rovnako ako čistá kuchyňa. A deti by mali vedieť, že upratať kúpeľňu neznamená len utrieť vaňu a vyleštiť zrkadlo, ale tiež napríklad umyť záchod aj pod doskou, že na to potrebujeme rukavice, ideálne jednorazové a tak ďalej.

Články môžu komentovať iba prihlásení užívatelia

Komentáre k článku