. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Zničte nával stresu do pár minút Tipy a triky

Niekedy nás zachváti čistá panika. Nemusí hneď ísť o diagnózu, v dnešnom rýchlom svete sa jednoducho stane, že nával stresu nezvládneme, ten nás zavalí a my sa, ľudovo povedané, zosypeme. Keď nás poleje studený pot, my prestaneme dýchať, zatmie sa nám pred očami a podlomia nohy (každý si intenzitu dramatickosti vie predstaviť podľa seba), čo môžeme urobiť priamo na mieste?

Stres nás uvedie do stavu fyzickej pohotovosti. Kortizol spustí rýchlejší srdcový tep, aby naše svaly boli dostatočné zásobené krvou, začneme zhlboka dýchať, zažijeme príval adrenalínu. Keď potom hladina stresových hormónov opadne, my sa cítime unavení.

Ako zvládnuť takýto nával bez zbytočného zaťaženia organizmu? Skúste niektorý z týchto trikov.

Uvedomelé dýchanie. Zastavte sa a skúste hlboký nádych a výdych. Dýchanie je niečo, na čo rozhodne nemyslíme, keď sa ale naň začneme sústrediť, začnú sa diať zázraky. Skvelú techniku upokojujúceho dýchania, ktorú možno praktizovať aj v prípade, že napríklad nemôžete zaspať, sme vám popísali v tomto článku.

Kocka ľadu. Je to jednoduché. Proste svoje telo rozptýlime. Prestane sa sústrediť na prejavy paniky a úzkosti a začne sa sústrediť na primárne nepohodlie. Takže si vezmite do dlane kocku ľadu. Je to pre telo taký podnet, ktorý nebude môcť ignorovať.

Siahnite po esenciálnom oleji. A to konkrétne levanduľovom. Vôňa levandule nás vie v podstate okamžite upokojiť, relaxuje telo i myseľ. Ak môžete, začnite sa obklopovať levanduľovou vôňou - a viac o tom, ako levanduľa pôsobí proti úzkostiam aj bolesti hlavy, si môžete prečítať tu.

Vypíšte sa. Naozaj. Sadnite si, vezmite papier a ceruzku, a všetko, čo vás rozčuľuje, stresuje, čoho sa bojíte a čo vám robí starosti, hoďte na papier. Ideálne je naozaj písanie rukou, nie na počítači, nech je to čo najkontaktnejšie. Papier potom buď pokrčte a vyhoďte, alebo si jednoducho založte taký malý denníček. Možno vám z toho časom vyplynie zvyk, ktorým si budete denne pripomínať, čo sa dialo a ako ste sa cítili.

Dajte si žuvačku. Aj keď je to malá a zdanlivo nepodstatná vec, môže veľmi pozitívne ovplyvniť našu psychiku. Ale skrýva aj iné prekvapenia, vie napríklad pomôcť od abstinenčných príznakov. A čo ďalej? To sa môžete dočítať v našom predchádzajúcom článku.

Nechajte sa objať. Blízky telesný kontakt s niekým, ku komu prechovávame pozitívne emócie (ktorého ideálne milujeme) je v ukľudňovaní v stresových situáciách vlastne neoceniteľný. Tento dotyk nám totiž začne do tela vypúšťať oxytocín, ktorý tlmí účinky kortizolu. A čím viac oxytocínu, tým lepšia redukcia stresu. Áno, jedným z najlepších uvoľnení pri stresových situáciách, je sex.

Niektorým ďalším technikám sme sa venovali v predchádzajúcom článku. Je dobré sa aj zasmiať, počúvať hudbu alebo si napríklad vymaľovať obrázok. Viac sa dočítate tu.

 

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt