. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Zdanlivo nevinné potraviny, ktoré si zahrávajú s naším zažívaním Jedlo

Nemusíme mať nutne nejaký závažný problém. Stačí ale aj taká trvalá „zažívacia nepohoda“, aby nám bolo cez deň nepríjemne, ťažko a prešla nás chuť. Každý máme citlivosť na potraviny a látky v nich obsiahnuté inú, a tak vám prinášame zoznam zdanlivo nevinných potravín, ktoré síce nutne nemusia, ale môžu, mávať s komfortom nášho zažívacieho traktu. A mnohé z nich sú inak veľmi zdravé!

Je ťažké udržať si na tvári úsmev a v duši pohodu, keď sa čo chvíľu ozýva žalúdok alebo črevá. Nadúvanie, pocit plného brucha, plynatosť, nepravidelnosť (ak trpíte zápchou, viete, akým potravinám sa rozhodne vyhnúť? Dočítate sa tu.) a tak ďalej nám rozhodne nepridajú.

Umelé sladidlá. Než sa zásobíte malinovkami light, skúste zvážiť, či vás nenapadne iná varianta dodržiavania pitného režimu. Niektoré umelé sladidlá, ako je napríklad aspartám alebo sacharín, rozhodia našu črevnú mikroflóru. Tá si s nimi totiž nevie rady a môže to viesť k poškodeniu metabolizmu takým spôsobom, že budeme mať väčšiu tendenciu ukladať tuky. Takže nielen, že nám bude ťažko, ale bude sa nám tiež ťažšie chudnúť, zato ľahšie priberať.

Potraviny „bez cukru“. Obľúbené trio xylitol, malititol a sorbitol nám môžu spôsobiť plynatosť, vo väčšej prijatej miere môžu mať dokonca aj laxatívne účinky. Ak je nejaká z týchto látok uvedená na niektorej z prvých troch pozícií v zložení, mali by sme sa takejto potravine vyhnúť (to platí napríklad aj pre nadmerné žuvanie žuvačiek bez cukru).

Káva. Respektíve kofeín. Ak patríme k tým, ktorí ráno siahnu po káve ako prvej, kyslosť kávy a pôsobenie kofeínu nám môže vyvolať aj hnačku, ľahkú dehydratáciu a pocit na zvracanie. Káva tiež môže za pálenie záhy. Preto by sme ju nemali piť na prázdny žalúdok, a ak nám bude stačiť jedna šálka denne, tým lepšie.

Vyprážané. Vyprážané tak ako tak nie je predobrazom zdravého jedla, to si povedzme na rovinu. Na naše zažívanie môže pôsobiť vlastne dvojakým spôsobom - a to úplne opačným. Buď nami prejde moc rýchlo, takže môže zapríčiniť hnačku, alebo naopak, kvôli žalostnému nedostatku vlákniny spôsobí zápchu, nadúvanie a pocit plného brucha na oveľa dlhšiu dobu, ako by bolo treba.

Citrusové plody. Keď máme ťažkosti so zažívaním, logicky sa často ako prvé rozhodneme, že budeme jesť zdravšie. Ale ak zaradíme citrusy, môžeme si spôsobiť viac škody ako úžitku. Môžu totiž spôsobiť ťažkosti ako pálenie záhy a aj inak podráždiť špeciálne žalúdok. Prípadom samotným o sebe je grapefruit, ktorý dokonca interaguje s niektorými liekmi. Viac o ňom si môžete prečítať tu.

Brokolica. Hoci je brokolica a ďalšia hlúbová zelenina považovaná za extrémne zdravú, je takzvane veľkoobjemová - bohatá na vlákninu. Čo by nemusel byť zas až taký problém, ak pijeme dostatok vody. Obsahuje ale aj cukor rafinózu, ktorý u mnohých ľudí spôsobuje nadúvanie a plynatosť, pretože ho horšie trávia. Preto máme po brokolici pocit, že sme zjedli minimálne pol slona. Rovnako tak je to napríklad s fazuľou. Môžeme pomôcť svojej črevnej mikroflóre a dávať si na raňajky napríklad biely jogurt, potom sa nám bude všeobecne tráviť lepšie.

Mlieko, syry, zmrzlina... Alergií na laktózu je málo. Intolerancií na ňu je však o mnoho viac. Veľa detí aj dospelých trpí zhoršenou schopnosťou metabolizovať oligosacharid laktóza. Z toho dôvodu má po konzumácii mlieka a mliečnych výrobkov mnoho ľudí tiež tráviace ťažkosti ako nadúvanie alebo hnačku.

Orechy a semienka. A tentoraz nepôjde o žiadnu z látok, ktoré orechy obsahujú. Ide o ich konzistenciu, o to, že jednoducho v našom trakte tvoria ostré kúsky, ktoré môžu podráždiť už podráždený zažívací trakt. Ich mechanické pôsobenie na náš žalúdok a črevá môže mať negatívny efekt.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt