. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Chudnutie - takto to je! Zdravie

Cvičeniu a zdravej strave sa venujem už dlho, cvičím každý deň a dni, kedy som jedla pečivo a ládovala sladkosti, si už ani nepamätám. Mám prečítaných asi milión fitness časopisov (prevažne zahraničných, keďže u nás vychádza v tejto kategórii žalostne málo kvalitného materiálu a články typu: schudnite s báječnou ženou za 5,5 minúty sem rátať naozaj nemienim) a napriek tomu sa mi stále stáva, že na vlastnej koži zistím niečo prevratné a vtedy si poviem, ako to, že som toto nevedela skôr? Prečo to nenapísali niekde medzi 150tisíci článok o tom, ako HIIT zvyšuje vytrvalosť a BCAAčka napomáhajú regenerácii svalov?

Takže som sa rozhodla napísať svoje poznatky sama, snáď pomôžu aspoň jednej a tá si ušetrí 4 roky, kým jej to dopne (ako mne...).

 

1. Dvíhajte činky

Cardio je super, každý deň sa mu venujem, ale pravé výsledky v oblasti formovania postavy človek zbadá až keď príde na to, že samotné cardio nestačí (tak ako nestačí posilňovňa bez cardia). Som za ťažké váhy, drepy, benchpressy, hrazdu či mŕtvy ťah, lebo som na vlastnej koži videla ich zázračný efekt na proporcie môjho tela. Mnoho žien sa bojí, že bude vyzerať ako Schwarzenegger, ale našťastie nám to naša úroveň hormónov neumožňuje, extrémne svalnaté kulturistky majú svoju postavu mužnú vždy len z užívania mužských hormónov. Neveríte? Vygooglite si bikini fitness, to sú tie profíčky, ktoré sú naturálne. Nie je to až také hnusné, je?

 

2. Rešpektujte svoje medze

Ako hovorím, som za ťažké váhy, no nie každý deň má človek energie na rozdávanie... Sú dni, kedy Vás bolí hlava, brucho, zle sa vyspali, nejedli ste správne alebo ste boli dlho v práci. Nasilu sa nútiť do prekonávania minulotýždňového maxima v drepoch, keď na to nemáte energiu ani silu Vás skôr doženie k úrazu, natiahnutiu svalu alebo proste len depresii z toho, že ste nepokryli svoj personal record.  Rešpektujte svoje telo každý deň a prispôsobujte svoj tréning tomu, ako sa cítite, nie je hanba znížiť tempo či zhodiť závažíčko z tyčky, hanba je sa vzdať.

 

3. Jedzte

Asi najčastejšia chyba, ktorej sa my ženy dopúšťame. V snahe zhodiť posledné 3 tvrdohlavé kilá sa rozhodneme obmedziť príjem na minimum, čím však nielenže spomalíme metabolizmus, ale aj nedávame telu živiny, ktoré potrebuje (najmä pri pravidelnom cvičení). Ak jete príliš málo, škodíte si rovnako, ako keď jete veľa. Ešte telo zdeprimujete a ono si potom, keď obdobie odopierania prejde, rado vytvorí nejakú zásobičku a sme tam, kde sme boli...

 

4. Low-carb, paleo, vegan, raw,...

Sú tisícky diét a super spôsobov ako sa stravovať, človek nemusí hneď zhodiť príjem sacharidov na minimum. Poznám ľudí, ktorí s nízko-sacharidovou diétou  zhodili aj 30 kg, no tento štýl stravovania nie je pre každého. Veľa ľudí (ja medzi nimi) tento systém nedokáže zniesť, bez sacharidov prichádza únava, energia na dne, depresie,... Nie je cieľom schudnúť aj za cenu, že budete 3 mesiace chodiť ako mátoha bez života a dúfať, že neodpadnete, ak sa rýchlo postavíte zo stoličky. Vyskúšať treba všetko, no treba si nájsť to, čo skutočne funguje, u mňa je to zdravá strava, bez násilných zakazovaní si, či excesívneho prerátavania každého gramu sacharidu či kalórii (a musím povedať, že nikdy mi na chuť nešli také zdravé veci ako teraz, keď som zmenila prístup a prestala si všetko zakazovať). Ak máte z jedla dosť energie, jete zdravo, výživne, ste veselí, vtedy to robíte dobre...

Nedeprimujte sa nútením do niečoho, čo vlastne ani nepotrebujete. A ak patríte k skupine, ktorá je veselá a plná energie aj bez sacharidov, nezabudnite rátať len jednoduché cukry, nejaké tie komplexné sacharidy k životu potrebuje aj mozog.

Ani ja som neprešla na zdravú stravu zo dňa na deň, na začiatku človek vyhodí tie najväčšie hlúposti, ako čipsy, šnicle, či čokoládu, no proces prechodu na zdravú stravu je dlhší - v provom rade potrebujte motiváciu a presvedčenie, nielen o tom, že chcete byť pekná, ale hlavne sa musíte rozhodnúť, že chcete byť zdravá, silná a plná energie.

A!! Nezabudnite, že potraviny s vysokým glykemickým indexom Vám vyženú cukor prudko nahor, ale ten rýchlo klesne naspäť, čo sa prejavuje ako hlad, či točenie hlavy atď. Kombinujte preto jedlá s vysokým glykemickým indexom s tukom či bielkovinou (napr. banán + avokádo / tvaroh).

A kašlite na pivo, má viac cukrov, ako horalka. 

 

5. Nezabudnite na proteíny

Je to jedno, či sa rozhodnete pre rastlinné, či živočíšne, proteíny potrebujete na budovanie svalových vlákien. Amen.

 

6. Doprajte si recovery day

Aspoň jeden deň týždenne si dajte voľno od cvičenia - nahraďte ho jogou, či prechádzkou, ak máte veľkú potrebu sa hýbať (lebo telo si pýta svoju dávku endorfínov a vy chcete cvičiť). Práve v tieto dni voľno si treba ovocím a zdravou stravou doplniť zásoby glykogénu. Nielen to, tieto dni sú tými, kedy svaly rastú, vlákna sa regenerujú, vy dopĺňate energiu na ďalší skvelý výkon. Vynechávaním oddychových dní zbytočne telo unavíte a potom si bude nedostatok oddychu kompenzovať tým, že si vypýta viac kalórii a vy budete ako vyhladovaná doga. A ešte aj unavená.  

 

7. Zabávajte sa

Ak Vás cardio na bežiacom páse nebaví a každú sekundu svojej tabata polhodinky odrátavate koľko ešte máte dokonca, asi niečo robíte zle. Nájdite si takú formu cvičenia, ktorá Vás baví, aj výsledky to budú odrážať. Ja milujem Insanity (a Insanity Max 30), je to program, ktorý ma nikdy neprestane baviť a nikdy neprestane pre mňa byť výzvou. U Vás to môže byť bicykel, beh, turistika, to je jedno... Ak sa k tomu musíte nútiť, vymeňte to.

 

8. Neupadnite do stereotypu

Robiť každý deň tých istých 10 cvikov Vám vysnívané telo neprinesie - obmieňajte svoj tréningový plán, nielenže sa nebudete nudiť, ale aj dosiahnete zapájanie rôznych svalových partií a predíte tomu, že si telo zvykne na daný tréning a efekt sa proste nedostaví, lebo cvičenie nie je výzvou a telo nikam neposúva.

 

9. Vykašlite sa na sladidlá

Všetky aspartámy a iné šračky. Chemikálie, ktoré spôsobujú nadúvanie, atď. Ak chcete sladiť, používajte prírodné sladidlá stéviu, či xylitol. Chemické sladidlá s nula kalóriami majú na telo účinok ako cukor - ukladanie tuku v oblasti brucha. Plus si nimi ničíte zdravie. Vykašlite sa aj na cukríky bez cukru, či šumienku,... Čítajte zloženie a nejdzte jedy! 

 

10. Začnite!

Najdôležitejšie- nebojte sa začať. Zo začiatku (vraj prvých 21 dní, kým si vybudujete návyk) sa budete nútiť do toho, aby ste začali. Ale keď začnete s tréningom, bude Vás každá jedna minúta baviť. A keby aj nebavila, ten pocit na konci stojí za to. Nevzdávajte sa, každá chce vyzerať dobre, no len máloktorá je ochotná pre to makať.  Držím palce. 

Publikované 30.4.2016, 13:06
ďalšie články autora

© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt