. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Tie najzdravšie voľby pre náš jedálniček Jedlo

Keď otvoríme našu chladničku, špajzu alebo iné potravinové sklady, vždy je dobré, keď v nich nájdeme potraviny, ktoré sú zdravé. A ideálne nie len zdravé, ale aj superzdravé, ktoré nám pomáhajú v boji proti chorobám, pôsobí dobre na náš mozog, majú oveľa väčšiu schopnosť vylepšovať naše zdravie než ostatné potraviny... A zďaleka to nie sú potraviny nedostupné. Čo by sme mali mať vždy po ruke?

Zo všetkých strán sa na nás valia odporúčania a výstrahy, čo jesť, čo nie, čo trošku, čo čo najviac a my sa v tom vlastne už ani nemáme šancu vyznať. Často tak skĺzneme k tomu, že to jednoducho nemá cenu. A pritom stravovať sa zdravo neznamená stravovať sa čo najzložitejšie, naopak. Nasledujúci zoznam potravín nie je typický na chudnutie. Je ale veľmi podstatný pre naše zdravie. A ak chceme žiť zdravo, fit postava je vlastne taký vedľajší produkt. Naopak to nebýva až tak pravidlom.

  • Dbať by sme rozhodne mali nielen na to, čo jeme, ale tiež v akej kvalite to jeme. Niektoré potraviny môžu byť pre naše zdravie maximálne prospešné, keď ale nehľadíme na ich kvalitu, môže to byť vlastne len farebná voda s prímesou pesticídov. Čo môžeme a je dostupné, mali by sme vyhľadávať v bio kvalite, alebo aspoň v tej najvyššej, aká je pre nás prijateľná.

Mandle. Ideálna potravina, ak máme „na niečo chuť“. Sú nabité zdravými tukmi, antioxidantmi, keď ich pridáme do nášho jedálnička na dennej báze, znižujú riziko vzniku napríklad kardiovaskulárnych ťažkostí. Sú dobré pre naše srdce i mozog, dokonca znižujú „chute“ na nezdravé potraviny.

Jablká. Jablká môžu byť pomerne zákerné ovocie. Kým tie, čo si vypestujeme, kúpime na farmárskych trhoch alebo si ich prinesieme z obchodu s nálepkou „bio“, sú vitamínovou a vlákninovou bombou, tie nie toľko kvalitné sú preborníkmi v obsahu pesticídov a iných, poľnohospodársky využívaných (ale pre človeka nie toľko zdravých ) látok. Ako nám jablká môžu byť prospešné, to sa dozviete v našom špeciálnom článku.

Avokádo. Asi sa vám nevyhol súčasný avokádový boom. Popularita tohto ovocia ale nie je len tak pre nič za nič. Má extrémne variabilné využitie, hodí sa ako na sladko, tak slano, doslova si ho môžeme natrieť na chleba, ale aj z neho pripraviť vynikajúce smoothie alebo čokoládové peny. Opäť zdravé tuky a vitamíny, ktoré sú pre nás nenahraditeľné, zaisťujú správnu funkciu našej nervovej aj obehovej sústavy.

Strukoviny. Tie sú pre nás taký malý zázrak. V jedálničkoch po celom svete sú udomácnené už po tisíce rokov, poskytujú nám veľké množstvo bielkovín, vlákniny, vitamínov i minerálov, ktoré pomáhajú správne fungovať celému nášmu tráveniu, znižujú riziko cukrovky a iných chronických ochorení.

Čučoriedky. Sú to antokyadiny, farbivo rozpustné vo vode, a antioxidanty, ktoré z čučoriedok robia superpotravinu. Bojujú proti chronickým zápalom, zlepšujú kvalitu všetkých buniek (takže napríklad aj kvalitu našej pokožky), pôsobia na krátkodobú pamäť a mnoho ďalšieho.

Brokolica. Najväčšou výhodou brokolice je obsah vitamínov, minerálov a vlákniny, ale aj jej variabilita v kuchyni. Vitamín C a kyselina listová, ktoré sú pravdepodobne najväčšími prínosmi brokolice, sa vyskytujú v celej rastline. Napokon všetko, čo by ste o nej potrebovali vedieť, sme napísali v našom predchádzajúcom článku.

Brusnice. Asi o nich vieme, že sú liekom na močové cesty. Tiež ale napomáhajú proti zažívacím ťažkostiam, zubným kazom alebo vysokému cholesterolu. Obsahujú neskutočné množstvo antioxidantov, pomáhajú nám tak s kde čím. A môžeme ich konzumovať sušené alebo vo forme prírodných štiav.

Listová zelenina. Čím zelenšia, tým lepšia. Špenát, kel kučeravý, valeriánka, mangold... len si sami povedzte, čo máte najradšej. Niekoľko hrstí týchto lístkov týždenne zaistí kvalitné trávenie, ale aj zásobu vitamínov C, K a E, karotenoidov, folátov, vlákniny a mnoho ďalšieho. Ideálnym spracovaním bez tepelnej úpravy je jednoducho ich hrsť hodiť do smoothie. Zmenia málinko jeho farbu, nie však jeho chuť, takže smelo do toho.

Sladké zemiaky. Hoci u nás nie sú potravinou najrozšírenejšou, mohli by sme si na ne pomaly zvykať a zaradiť ich do našich jedálničkov. Ak sa o nich chcete dozvedieť viac, začítajte sa do článku, ktorý sme im venovali. Dozviete sa, čo obsahujú, a že môžeme pokojne konzumovať aj ich vňať. A čo majú spoločné so zemiakmi, ktoré poznáme? V čom sú o niečo lepšie?

  • K ďalším potravinám, ktoré by sme nemali prehliadať, samozrejme patria aj ryby - tie morské a čo najtučnejšie (losos, tuniak, makrela...). Ich tuk potrebujeme. Rovnako tak by sme nemali zabúdať na vajíčka alebo napríklad ostatné hlúbovú zeleninu - karfiol, kapustu, kaleráb a podobne...
  • Ak chcete vedieť, aké potraviny obsahujú maximum zdravého, ale minimum kalórií, inšpiráciu môžete čerpať tu.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt