. .. .. .. .. .. .. .
. .

Cvičíme a svaly nerastú? Tipy a triky

Veľa z nás necvičí „len“ preto, aby sme schudli z tuku, ale tiež preto, aby sme si vybudovali svalovú hmotu. Tá sa nám hodí aj z dôvodov, ktoré by sme nečakali, napríklad nám ochráni kĺby, chrbticu, zaistí vyšší metabolizmus aj s pribúdajúcim vekom a tak ďalej. A okrem iného vyzerá telo s troškou svalov o niečo lepšie ako to bez nich. A tak cvičíme, zdvíhame váhy, zo začiatku to išlo pekne, ale zrazu stop, nič, koniec, viac už ani ťuk. Ako je to možné? Trebárs robíme jednu z nasledovných chýb.

 

Cvičíme stále rovnako. Telo je úžasná a adaptabilná vec. Na každú záťaž si proste a jednoducho zvykne. Ak chodíme do posilňovne a robíme stále tie isté cviky, na kruhové tréningy, kde neobmieňame sady, robíme crossfit alebo čokoľvek, čo je anaeróbne cvičenie, a nemeníme to, svaly neporastú. Dosiahnu svojho maxima, zvyknú si a je to. Moc nepomôže ani zvyšovanie záťaže, svaly musíme neustále prekvapovať novým pohybom.

 

Snažíme sa zvládnuť to sami. Na všetko treba odborníkov, aspoň zo začiatku. Môžeme mať akékoľvek vedomostí, mať nasledovaných sebaviac youtube tutoriálov, sami seba pri cvičení ale neuvidíme a nemusíme si byť vedomí chýb, ktoré robíme. Môžeme si dať zlú zostavu, ktorá nie je tak efektívna, ako keby sme cviky poskladali inak. Môžeme niečo zásadné zanedbávať, podceňovať, preťažovať. Môžeme cvičiť nevhodne pre náš typ postavy alebo spôsob stravovania. Najať si prevereného profesionála, chodiť na lekcie k certifikovaným trénerom alebo proste a jednoducho cvičiť pod dohľadom, to je pre začiatok dobrá voľba.

 

Nemáme dosť proteínu. Základná chyba, ktorú robia pri cvičení skôr ženy, je nedostatočná výživa. Ak chceme tónovať svaly, musíme im dať stavebný materiál. A to sú proteíny. Ak chceme, aby sa svaly budovali, mali by sme prijímať aspoň 1,5 g proteínu na kilogram našej hmotnosti denne. Nutné je zaradiť vajíčka, mäso, strukoviny, tvarohy a v prípade, že to jedlom nezvládneme, kvalitný proteínový suplement.

Preháňame to s avokádom. A inými tučnými potravinami, ako sú orechy a orechové maslá, syry a podobne. Aj keď sú tieto tuky zdravé, stále sú to tuky, ktoré sa môžu pri nedostatku pohybu jednoducho aj ako tuky správať a ukladať. To, že je potravina zdravá, neznamená, že jej môžeme zjesť nekonečné množstvo.

 

Nepijeme! Telo bez vody nezmôže zhola nič. Okrem toho, že pitný režim je dôležitý aj bez zvýšenej námahy, väčšia telesná aktivita a hlavne - vyšší príjem proteínov, vyžadujú aj trošku viac vody. Veľa bielkovín, ktoré prijímame, môže viesť ku dne - k usadzovaniu kyseliny močovej v kĺboch. Nie nadarmo sa tejto chorobe hovorilo choroba kráľov, tí sa totiž, na rozdiel od bežného obyvateľstva, živili prevažne mäsom a mali tak nadpriemerný príjem bielkovín. Voda, voda, voda, to by mala byť naša mantra!

 

Nemáme dosť odpočinku. A tu je relatívne príjemný zvrat - svaly nebudujeme, keď cvičíme, ale keď odpočívame. Pri cvičení sa svalové vlákna narušia, vyčerpajú a potrebujú regeneráciu. Akonáhle ich vyčerpáme, nastupujú bielkoviny a ostatné látky, a svaly ozdravia a vybudujú ich o niečo silnejšie, pretože je potrebné ich pripraviť na ďalšiu záťaž. A tak to nesmieme s cvičením preháňať, mať dostatok odpočinku a dostatok spánku (kvôli hormonálnej hladine). Rovnaké svalové skupiny by sme nemali zaťažovať viackrát ako obdeň, zozačiatku stačí cvičenie čo tri dni.

 

Publikované



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt

© 2004-2022 CZECH NEWS CENTER a.s.