. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Prerušovaný pôst alebo Staronová metóda fungovania tela Tipy a triky

Zhodneme sa na tom, že jesť minimálne päťkrát denne je podstatné pre náš metabolizmus a zdravé stravovanie... alebo nie? Svetom zdravého stravovania znejú hlasy o tom, že udržiavať svoje telo v stave neustálej sýtosti (a tým ho motivovať k väčšiemu hladu, keď jedlo nemáme) jednoducho nie je prirodzené. Vyznávači paleo stravovania (ale aj ostatní) už prepadli takzvanému prerušovanému pôstu. Čo to je? Ako to funguje? A prečo to skúsiť?

 

Doba lovcov mamutov

Keď si predstavíme človeka za dávnych čias, asi ťažko dodržiaval stravu päťkrát denne. Jedlo sa, keď jedlo bolo, keď nebolo, tak sa hladovalo. Pokojne aj niekoľko dní. Človek ale od praveku prekonal nejednu zmenu, naše telo predsa len nefunguje rovnako, ale predsa len, nie je na tom niečo?

Jedlo k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Týmto sme sa definitívne vyčlenili z ríše živočíchov, pretože tak to v prírode jednoducho nefunguje nikde. Ale je to dobre? Prečo sa stále viac z nás stravuje pod dohľadom nutričných špecialistov a lekárov, ale moderná populácia stále a stále priberá? Možno sme to predsa len vzali za zlý koniec.

 

Ako to funguje

Aby sme systému prerušovaného pôstu porozumeli, musíme si urobiť jasno v tom, kde telo vlastne berie energiu na prevádzku. Na to, aby sme energiu mali, potrebujeme inzulín, respektíve nejakú hladinu cukru v krvi. Tú získavame jedlom s akýmkoľvek glykemickým indexom. Keď vyčerpáme energiu z krvi, siahne telo po glykogénu, čo je núdzová energia, ktorá sa skladuje v pečeni (mimochodom - glykogén čerpá tiež káva, resp. kofeín. Preto sme po nej čulejší.). Keď dôjde aj glykogén (alebo ľahko paralelne), začne telo siahať do tukových zásob a rozkladať tuk na energiu, vodu a odpadové látky. Do tohto stavu sa snaží dostať každý, kto chce zhodiť nejaké to kilo. K tomu sa bežným stravovaním väčšinou ani nedostaneme, pretože hladina inzulínu nikdy neklesne tak nízko, aby sme siahali na tuk. Preto nám, keď cvičíme a často a diétne jeme, neklesá iba tuková, ale aj svalová hmota. A presne tomu by mal prerušovaný pôst predchádzať.

 

  • Metóda prerušovaného pôstu spočíva v tom, že deň rozložíme na pôst a hodiny na jedlo. Do pôstu sa samozrejme počíta aj spánok, takže buď budeme vynechávať jedlá ráno, alebo večer - ako sami uznáte za vhodné. Môžete zvoliť metódu 16/8, 18/6, 20/4 (pôst/jedlo).

Pôst dáva telu priestor, aby dlhšie spaľovalo to, čo už má uložené. Hladinu inzulínu proste nastimulujeme iba v krátkom období, kedy budeme jesť. Jesť sa ale musí správne. Nemali by sme si pôstom znížiť príjem kalórií! Teda by sme sa do osem, šesť alebo štvorhodinového okna mali snažiť vtesnať kalorický a nutričný príjem celého dňa.

 

Čo sa stane?

Na úvod treba povedať, že v období „pôstu“, ktoré bude cez deň, sa nebudeme cítiť úplne najlepšie. Zo začiatku budeme mať hlad, bude nám škvŕkať v bruchu, nebudeme mať energiu. Ako na to? Jednoducho - všetko treba postupne. Najskôr si skúste držať mierny pôst (16/8) raz dvakrát týždenne. A postupne, ako sa bude telo adaptovať, môžeme uberať hodiny jedla a pridávať dní v týždni.

 

Výhod je hneď niekoľko. Pôst je oddávna prostriedkom proti množstvu chorôb, okrem iného nás chráni pred cukrovkou, ale tiež napríklad rakovinou. Ďalšími benefitmi budú predovšetkým zachovanie svalovej hmoty, zníženie zápalových procesov v tele, zlepšia sa naše myšlienkové schopnosti, zníži sa nám cholesterol, samozrejme zredukujeme tuk a tak ďalej. Môžete si prečítať štúdie, ktoré dokazujú predĺženie života pri dodržiavaní občasného pôstu, rovnako tak štúdie, ktoré skúmajú vplyv pôstu na rakovinu a jej liečbu.

 

Tipy

  • Počas pôstu by sme mali piť veľa vody, ale môžeme pridať napríklad citrón, zelený, čierny alebo bylinkový čaj, nekalorické nápoje.

  • Ak nemáte energiu, podporte vyplavenie glykogénu kofeínom (trochou kávy. Nie ale moc!)

  • Vyhnite sa umelým sladidlám a nápojom „light“. Umelé sladidlá totiž prebúdzajú našu chuť do jedla a baženie po cukre.

  • Neprejedzte sa prvého jedla. Prvé jedlo po hodinách pôstu by malo byť v takom množstve, na aké sme zvyknutí.

  • Aj v období jedla jedzte zdravo. Skúste skrotiť túžbu po sladkých a sacharidových jedlách, ale vmestite do štyroch a ôsmich hodín normálne, zdravé jedlo (vrátane pečiva, zemiakov, ryže alebo cestovín).

  • Sústreďte sa na dostatočný príjem všetkých živín, hlavne bielkovín, ale aj tukov a sacharidov.

  • Ak máte problémy vydržať pôst, môžete si dať zelenú zeleninu (papriku, šaláty, uhorku) a ďalšiu zeleninu, ktorá má minimálny obsah kalórií.

  • Okrem spomínaných pomerov môžete raz týždenne držať 36 hodinový pôst, alebo pôst 5: 2, keď päť dní sa stravujete normálne, a dva dni, kedy váš kalorický príjem nepresahuje 500 kcal.

  • Ak ste tehotná, dojčíte, užívate lieky alebo máte pod 18 rokov, nemali by ste o pôste uvažovať.

 

Metód, ako pôst držať, je veľa. Môžete tomu venovať chvíľu a dozvedieť sa viac. Termíny prerušovaný pôst čiže intermittent fasting nie sú internetu zďaleka neznáme!

 

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2018 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt