. .. .. .. .. .. .. .
. . . .

Keď je potrebné zvládnuť stres okamžite Tipy a triky

Sedíte v práci a začnete premýšľať, čo všetko je ešte pred vami, čo musíte stihnúť, urobiť, vyriešiť. Do toho volá partner so zmenou plánov, s ktorými sme v našom harmonogramu počítali. Hneď vzápätí pani učiteľka, že je potrebné vyzdvihnúť dieťa zo školy, je mu zle. A náš svet sa začína rúcať. Chce sa nám plakať a máme pocit, že to jednoducho všetko nemôžeme zvládnuť. Že je toho veľa. Je vám taká situácia povedomá? Ak vás sem tam popadne panika z toho, že neviete, čo skôr, zhlboka sa nadýchnite a vyskúšajte niektorý z nasledujúcich tipov.

Na každého samozrejme nezaberie všetko. Rovnako, ako sú unikátne okolnosti, ktoré nás do stresu dostávajú, sú tiež unikátne naše reakcie, spôsoby ventilácie i prevencia. A koniec koncov aj naše osobnosti. Keď ale neviete kadiaľ kam, môžete to skúsiť takto.

 

Zahoďte multitasking. Je síce obdivuhodné, keď zvládneme viac vecí naraz, ale nejde to donekonečna. Akonáhle cítime, že toho máme pred sebou „na stole“ moc, musíme zúžiť sústredenie. Aká je najdôležitejšia vec, ktorú musíme vyriešiť? Aj keď horia všetky, jedna z nich je najpálčivejšia. Aký bude prvý krok k tomu, aby sme ju zvládli? A tak ďalej. Nepozerajte sa príliš ďaleko do budúcnosti.

Treba sa zasmiať. Hoci aj hystericky. Smiech redukuje hladinu stresového hormónu kortizolu, naopak zdvíha hladinu hormónu dobrej nálady dopamínu. Aj keď nám rozhodne nie je do smiechu, musíme sa donútiť. Pustite si video, zájdite za veselým a vtipným kolegom, spomeňte si, čo sa vám kedy prihodilo. Podľa MUDr. Karla Nešpora, CSc. funguje smiech ako liek, aj keď ho vlastne len predstierame. Jeho liečba smiechom je legendárna.

 

Vymaľujte obrázok. Asi ste zaregistrovali vlnu popularity antistresových maľovaniek (pre dospelých). Príde vám to ako marketingová hlúposť? Dajte tomu šancu. Pretože Maľovánky spájajú dve veci, ktoré nám v strese dajú pokoj - majú línie, takže simulujú poriadok. Farby ale vyberáme my, takže sme kreatívni. Toto spojenie navyše dokonale odvedie našu pozornosť od všetkého, čo sa v „reálnom svete“ deje.

 

V kurze psychohygieny na vysokej škole nám vyučujúca nakázala vziať si na ďalšiu hodinu pastelky. Pozreli sme sa na ňu, ako keby sa bláznila. Na nasledujúcej hodine nám rozdala listy papiera, kde sme si mali vyfarbovať obrázky z večerníčkov. Všetci sme robili grimasy, ale museli sme. Po desiatich minútach, kedy nám chcela obrázky zobrať, sme ju skoro na kolenách prosili, aby nás nechala ešte aspoň chvíľku. A tak sme objavili čaro maľovaniek - a to bolo pred viac ako desiatimi rokmi. Som rada, že je z toho dnes trend, kto to vyskúša, pochopí.“


Blanka, 30

 

Zamerajte sa na malé a pekné veci. Podporiť vo chvíľach pocitu zmaru vďačnosť sa môže zdať ako nadľudská úloha. Ale keď nás valcuje to zlé, má to dobré o to väčšiu váhu. Pokojne si od rána ukladajte do pamäti veci, ktoré sa vám cez deň páčia. Za ktoré ste vďační. A skúste ich na začiatku napočítať denne aspoň päť. Aj keby to mala byť teplá káva vo vašich rukách, krásny strom, ktorý ste videli po ceste do obchodu, to, ako sa vaše deti rozosmiali pri rozprávke. Všímajte si, uvidíte.

 

Hudba. Hudbu vnímame celým telom. Zvuk sú vlastne vibrácie, Takže hlasná hudba nami naozaj prestupuje, má fyzické účinky. Hudba tak pôsobí na človeka vo všetkých oblastiach, stimuluje telo i myseľ. Nájdite si inšpiratívne a pozitívne pesničky, v ktorých sa budete vedieť na chvíľu „stratiť“. A aj v rušnej kancelárii, doma alebo na cestách si doprajte hudbu.

Spev a tanec. Samozrejme sa asi nepostavíte uprostred kancelárie a nezačnete pieť a k tomu sa vlniť v rytme. Ale popustite uzdu svojmu vnútornému ja, a keď to s vami „šije“, poddajte sa. Pri cvičení, doma, v aute. Predsa sa nebudete sami pred sebou hanbiť!

 

...zhlboka dýchať. Často. Určite ste už o moci hlbokého nádychu a výdychu počuli. Ale už ste to niekedy skúšali? Každý, kto niekedy zažil naozajstný záchvat paniky, vie, že zhlboka a pomaly dýchať, sústrediť sa na nádych a výdych a nič iné, je na psychiku trošku ako kúzlo. V strese sa prirodzene zrýchľuje tep a skracuje dych, kvôli potenciálnej potrebe výbušnej sily. Svoje telo môžete oklamať tým, že budete dýchať, „ako by sa nič nedialo“. Upokojí sa srdce a prečistí sa hlava!

 

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
milan b. (milanbranik) ID 246197 (30.3.2018, 13:13)
Mna najviac stresuje ked sa musim bavit z hlupymi ludmi. Tak cih hlupost vacsinou plynie z lenivosti preto mam na to tieto rady

http://spravy.pozri.sk/clanok/5-navykov-hlupych-ludi-ktore-mudri-nerobia/1298507

ktore pekne funguju... (Y)
ODPOVEDAŤ
© 2004-2018 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt