. .. .. .. .. .. .. .
. .

Päť tipov na uspávanie vášho bábätka Tipy a triky

Mnoho novopečených rodičov si kladie otázku, ako najlepšie svojho drobčeka uspávať. Neexistuje zrejme jeden osvedčený recept, ktorý by fungoval pre všetky bábätká a všetkých rodičov. Je ale dôležité venovať príprave na spánok dieťatka veľkú pozornosť. V spolupráci s neonatologičkou Soňou Šulákovou prinášame päť tipov a trikov pre vytvorenie upokojujúcej atmosféry záveru dňa a príjemnej relaxácie pre celú rodinu.

Ako najlepšie uspávať malé deti?Čo presne od nás dospelých potrebujú, aby sme im pomohli navodiť tú správnu náladu evokujúcu, že príde spánok? A ako zabrániť tomu, aby sa bábätko po krátkej dobe zobudilo a rodičia sa zase sami nevyspali?

Podľa Soni Šulákovej je kľúčom k rozpleteniu týchto zapeklitých otázok nasledujúce: „Univerzálny uspávací recept bohužiaľ neexistuje. Ideálne by bol špeciálny lektvar - tri kvapky na lyžičku a spíme celú noc. Ale zatiaľ taký nikto nevymyslel. Každé dieťa má osobitý charakter a potrebuje na to, aby zaspalo niečo iné. Skúste tiež pamätať na to, že príliš unavené a „vyčerpané“ dieťa zaspáva veľmi ťažko. Ako to spoznať? Akonáhle dieťa začne byť pokojnejšie, chce sa maznať, túliť, je tichšie ako zvyčajne, nemá už taký záujem o hračky, nastala tá správna chvíľa na to, aby sme ho začali uspávať. Pokojne môžete v tej chvíli aj preskočiť niektoré pravidelné denné úkony, aby sa dieťa neunavilo príliš. Ďalšia fáza únavy sa prejaví zívaním a trením očí. Akonáhle ale dieťa aj túto fázu preklenie, počítajte s tým, že zaspávanie bude oveľa náročnejšie.“

A aké uspávací tipy budú fungovať?

1. Začnite s prípravou skôr ako v postieľke

Okrem samotného ukladania k spánku v postieľke je dobré začať s prípravou na spánok ešte o krok skôr. Záleží pri tom pochopiteľne na dennom režime, na ktorý sú rodina a dieťatko zvyknutí. Väčšinou ale uspávaniu predchádza kúpeľ. Pre dosiahnutie čo najpríjemnejšej atmosféry neváhajte urobiť z kúpania kľúčovú udalosť večera. Teplá voda je pre bábätko upokojujúca a na spánok ho dobre naladí. S gumovými hračkami alebo obrázkami prilepenými na stenu vaničky určite neurobíte chybu. Ak máte viac ako jedno dieťa, vyskúšajte, či sa rady kúpu spoločne.

2. Čítajte, rozprávajte, pospevujte

Hlas rodičov je pre deti znamením bezpečia, preto by malo byť rozprávanie alebo tiché pospevovanie súčasťou večerného rituálu. Pre úplne najmenšie deti sa ponúka spojenie hlasu s ľúbeznou melódiou uspávanky. V prípade starších detí rozprávajte rozprávku. Vymyslite si príbeh, ktorý budete rozprávať práve v čase pred spaním. Deti milujú príbehy z reálneho života. Môžete tiež predčítať z nejakej detskej knižky. Niekedy môže pomôcť so zaspávaním aj tzv. biely šum. Ten kombinuje všetky frekvencie, ktoré je naša ucho schopné zachytiť. Predstavte si ho ako 20-tisíc tónov hrajúcich zároveň. Na zaspanie pomáhajú zvuky vodopádu, šumenie vĺn, dážď, sprcha, praskanie v krbe, dych človeka, vietor alebo les.

3. Buďte skutočne spolu

Využite pokojný čas pred spaním ku stmeleniu celej rodiny. Ak máte viac ako jedno dieťa, môžete jedno dieťatko nadojčiť alebo kŕmiť z fľaštičky, zatiaľ čo váš partner sa bude venovať uspávaniu. S bábätkom sa pred spaním pomazlite, sú to krásne chvíle vzájomného priblíženia. Ak budete s dieťatkom pred spaním komunikovať ticho a pokojne, v atmosfére milujúcej rodiny, bude sa vaše dieťa cítiť v bezpečí, milované a pripravené na cestu do ríše snov.

4. Dotyk je nenahraditeľný

Čo takto urobiť svojmu dieťaťu masáž? Jemné česanie vláskov alebo masáž nožičiek pôsobia ukľudňujúcim dojmom a môžu vašim maličkým uľahčiť zaspanie. Rodičovský dotyk má magickú moc. Posilňuje vzájomnú blízkosť, pocit bezpečia a ak bezprostredne predchádza spánku, zvýšite tým šancu na pokojný a nerušený spánok vášho bábätka.

5. Zaistite dieťatku pohodlie a spoločnosť

U detí je pomerne obvyklé, že majú v čase ukladania na spánok strach z odlúčenia. Obľúbené plyšové zvieratko alebo napríklad mäkká deka ich môžu upokojiť a uistiť, že sú v bezpečí, keď odchádzate z izby. Sem patrí aj zmenšenie priestoru v postieľke do podoby pelechu. To dieťatku pripomenie obdobie, kedy bolo v brušku mamičky.

Niekedy to nefunguje, nech sa snažíme akokoľvek

Možno to znie prekvapivo, ale aj u malých detí sa stále častejšie vyskytujú najrôznejšie poruchy spánku, ktoré je ťažké ovplyvniť najlepšími uspávacími rituálmi. Je to dané uponáhľanou modernou dobou a nedodržiavaním prirodzených zásad spánkovej psychohygieny.

K tomu doktorka Šuláková dopĺňa: „Snažím sa apelovať na rodičov, nech nezabúdajú na svoj materský a otcovský pud. Dajte mu priestor, funguje zaručene. Sľubujem Vám, že vo väčšine prípadov intuitívne vycítite, čo potrebuje práve ten Váš drobček. Z mojich osobných uspávacích trikov najlepšie zaberá rozprávanie rozprávky na dobrú noc, pri ktorom zároveň dieťa hladíte prstami alebo šteklíte vreckovkou od stredu čela až po koreň nosa. Pomaly a rytmicky v rovnakom tempe. Alebo použite šatku, ktorú bežne nosíte, a vložte ju do postieľky k dieťaťu. Vôňa mamičky upokojí vždy.”

Každý rodič si musí cestu k svojmu dieťatku nájsť sám a tomu prispôsobiť aj večerné a uspávacie rituály. Zistí, čo pre ktoré bábätko funguje najlepšie, tak, aby sa nielen celá rodina dobre vyspala, ale aby sa atmosféra a vzťahy v rodine vyvíjali harmonicky. Veríme, že vám k tomu pomôžu aj naše dnešné tipy a odporúčania na uspávanie vašich detí. A hlavne, verte tomu, že raz naozaj dôjde k tomu, že svoju ratolesť uložíte večer a prebudí sa až za bieleho dňa!

Publikované



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmienky serveru | Cenník členstva | Návod na inzerciu | Desatoro | Osobné údaje | Kontakt

© 2004-2022 CZECH NEWS CENTER a.s.