Zobraziť přihlasovací formulár

Prvé prejavy ADHD

  • Publikované:
Prvé prejavy ADHD

Jedna z najrozšírenejších nočných môr každého rodiča je dieťa s ADHD. Diagnóza je to zneužívaná, často sa za ňu schovajú aj deti jednoducho nevychované, ale ak dôjde na posúdenie odborníkom, ozajstné ADHD je veľmi náročné. Ako pre človeka ním trpiacim, tak pre celé jeho okolie. Ale, ako všetko dá sa to zvládnuť. S odbornou pomocou, správnou výživou, prevenciou, ale hlavne včasným rozpoznaním a prikročením k riešeniu.

Viac o tom, čo to ADHD je a ako vzniká, sme písali v tomto článku. Dozviete sa v ňom, akú úlohu zohráva genetika, akú vplyv prostredia, ale predovšetkým to, čo všetko môžeme zvládnuť správnym stravovaním. Ďalším zo zaujímavých tém je ADHD v dospelosti. Dospelý človek sám seba reguluje v tom, čo sa za život naučil, že je správne alebo zlé. Ale symptómy pretrvávajú a ich potlačovanie alebo preučovanie dá pekne zabrať. Aké sú prejavy ADHD v dospelosti, si môžete prečítať tu.

Ale teraz už sa poďme venovať tomu, ako u svojho dieťaťa ADHD spoznáte. Možno máte podozrenie, možno sa vám nechce ísť k doktorovi pre potvrdenie svojej obavy. Ale čím skôr začnete problém riešiť, tým skôr sa naučíte ho zvládať a čo najlepšie s ním žiť.

Ťažkosti so sústredením. Tento príznak je naozaj niečo, čo by nám asi nedalo ťažkosti odhadnúť. U detí sa prejavuje až neschopnosťou sa sústrediť na veci, ktoré nepovažujú za zábavu, alebo ktoré ich v danom momente jednoducho nezaujímajú. Môže ísť o predmety v škole, program v televízii alebo napríklad hru s kamarátmi. Akonáhle chýba faktor zábavy, vyletí sústredenie oknom.

Niečo dobré, niečo zlé. V súvislosti s predchádzajúcim bodom je nekonzistentný výkon podávaný v škole jedným z najspoľahlivejších indikátorov ADHD. Deti často excelujú v predmetoch, ktoré ich bavia, ale zúfalo zápasia s tými, ktoré nie. Často deti bavia estetické výchovy, dejepis alebo jazyky, ale prírodovedné odbory už toľko nie. Je normálne byť na niečo talentovanejší než na iné, ale nie je úplne v poriadku mať medzi predmetmi tak veľké rozdiely.

Denné snívanie. Proste sa stane, že sa „zabudnú“. A to často, tak nejako zablúdia vo vlastnej hlave. Samozrejme to súvisí s ťažkosťami sústrediť sa na to, čo ich nebaví, takže si často vytvoria inú realitu, ktorá je jednoducho zábavnejšia.

Nepokoj. Čiže hyperaktivita je samozrejme jedným z najzákladnejších prejavov. Neschopnosť zostať v pokoji, sedieť bez významného pohnutia, a tak ďalej. Deti často vyrušujú, učitelia im opakujú, aby sa posadili a dávali pozor, a keď už nič iné, tak si aspoň s niečím hrajú alebo podupávajú nohami.

Problémy s postupom. Deti s ADHD často jednoducho nie sú schopné dodržať inštrukcie k úlohám alebo činnostiam. Buď rovno nepočúvajú zadanie, alebo sa proste zatúlajú v myšlienkach a celý postup im nepríde dôležitý.

Nepočujú, keď je okolo viac vnemov. V hlučnom prostredí, kde hrá televízia, hovorí viac ľudí alebo sa odohráva viac činností, ako by deti (aj dospelí) s ADHD ohluchli. Pri rozhovore jeden na jedného samozrejme vnímajú, počúvajú a rozumejú, akonáhle sú ale rozptýlení viacerými vnemami, vyzerá to, ako by toho, kto k nim hovorí, ignorovali.

Citliví voči kritike. Deti s ADHD často trpia strachom zo zamietnutia, odmietania ich vlastnej osobnosti, pretože sa s ním popravde stretávajú celý život. Ten je kaskádou napomínania a prikazovania, ktoré je oveľa intenzívnejšie než u ostatných detí. Takže môžu prehnane reagovať na kritiku.

Extrémne emócie. Toto je jeden z najskôr rozpoznateľných znakov ADHD. Deti môžu mať ťažkosti s kontrolovaním svojich vlastných emócií, s ich zvládaním, čo môže viesť k extrémnym návalom hnevu alebo smútku. Preto môžu mať deti záchvaty nezvládnuteľných emócií častejšie.

Maximálna sústredenosť. Doteraz sme sa bavili o tom, ako sa deti s ADHD nevedia sústrediť na to, čo ich nebaví. Táto minca má však dve strany, na to, čo ich baví, sa zase sústredia až moc. Či už si púšťajú stále dookola jednu a tú istú rozprávku, pesničku alebo chcú hrať tú istú hru. Možno nám to príde u detí normálne, ale aj toto má svoje hranice.

Nedostatok organizácie. Tak nejako vo všetkom. Aj keď je celkom bežné, že donútiť dieťa udržiavať poriadok v izbe je ťažké, u dieťaťa s ADHD (a priznajme si - u dospelého s ADHD tiež) je to prakticky nemožné. Vymyslieť alebo dokonca dodržiavať nejaký systém je jednoducho takmer vylúčené.

Články môžu komentovať iba prihlásení užívatelia

Komentáre k článku